ZS1BP_PIV2 Praktikum k výuce o přírodě a společnosti 2

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (cvičící)
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_PIV2/01: Út 9:20–11:00 učebna 2, M. Bortlíková, T. Češková, I. Frýzová, I. Plucková
ZS1BP_PIV2/02: Út 12:05–13:45 učebna 2, M. Bortlíková, T. Češková, I. Frýzová, I. Plucková
ZS1BP_PIV2/03: St 13:00–14:40 učebna 2, M. Bortlíková, T. Češková, I. Frýzová, I. Plucková
Předpoklady
ZS1BP_IVZ1 Integrovaný vědní základ I && ! ZS1BP_IVZ2 Integrovaný vědní základ 2
ZS1BP_IVZ1 ZS1BP_PIV1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je získání a sjednocení odborného vědeckého základu nutného pro výuku předmětů o přírodě a společnosti.
Na závěr tohoto předmětu by studenti měli rozumět problematice meteorologie, biogeografie a projevům živých organismů z hlediska biologického i chemického (porozumět souvislostem mezi chemickými vlastnostmi látek a specifickými funkcemi základních přírodních složek krajinné sféry, které jsou předpokladem a podmínkou existence života na Zemi; porozumění způsobu přechodu látek anorganických k látkám organickým a tedy k životu, jeho základním specifikacím, společným rysům života, jeho základním funkcím, rozmanitostem a dědičnosti; vysvětlit základní podmínky života na Zemi; vysvětlit základní projevy života na Zemi).
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
Dále vyhledávat a správně citovat vhodné odborné zdroje ;
Využívat e-learning ke studiu a sebereflexi.
Osnova
  • Vliv Slunce na život na Zemi
  • Zobrazování podmínek a života na Zemi - Práce s atlasem a tematickými mapami
  • Počasí a podnebí - Vertikální členění atmosféry, chemické složené atmosféry, ozonová vrstva
  • Sledování počasí
  • Fyzikální veličiny – veličiny – teplota, tlak, srážky, vlhkost – klimatická mapa ČR
  • Přírodní hazardy související s počasím a podnebím
  • Biogeografické pásy, vegetační stupně
  • Přizpůsobení živočichů a rostlin podmínkám změnám podmínek v průběhu roku
  • Vlastnosti živých organismů
  • Organické látky – složení živých organismů
  • Fotosyntéza a dýchání
  • Příjem vody a látek, potravní specializace organismů
  • Přeměna látek, trávení
  • Genetika a rozmnožování
  • Třídění organismů
  • Růst a vývoj organismů
  • Adaptace organismů na životní prostředí
  • Vliv znečištění na růst a vývoj organismů
  • Význam biodiverzity
Literatura
  • LORBEER, George C. a Leslie W. NELSON. Biologické pokusy pro děti :náměty a návody pro zajímavé vyučování : rostliny, živočichové, lidské zdraví, ekologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 197 s. ISBN 80-7178-165-7. info
  • LORBEER, George C. a Leslie W. NELSON. Fyzikální pokusy pro děti :náměty a návody pro zajímavé vyučování : hmota, energie, vesmír, letectví. Translated by Petr Kuba. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 220 s. ISBN 80-7178-181-9. info
  • BAER, Heinz-Werner. Biologické pokusy ve škole. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965, 239 s. info
Výukové metody
praktická cvičení
Metody hodnocení
Praktické poznávání vybraných živočichů.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018.