Bi2BP_ARP2 Aranžování a úprava školních prostorů 2

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Ševčíková
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Ševčíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2BP_ARP2/PS: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Ševčíková
Bi2BP_ARP2/KS: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Ševčíková
Předpoklady
Bi2BP_ARC1, zájem o aktivní zkušenostní učení, platné očkování proti tetanu, vhodné pracovní oblečení
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
porozumí významu aranžování pro rozvoj environmentální gramotnosti v základním vzdělávání;
osvojí si základní aranžérské dovedností pro využití aranžování na ZŠ;
získá základní vědomosti o aranžování a vazbě od ikebany až po současnost;
dokáže sledovat vliv aranžování na rozvoj osobnosti žáka;
vypracuje několik modelových tématických aranžmá / Velikonoce, "Životodárná voda", "Aranžování pro radost", "Společná kompozice" aj.;
dokáže vymezit hlavní cíle využití aranžování v základním školství;
porozumí a analyzuje měnící se podoby aranžování v moderním světě Předmět z projektu Biologie pro život a zdraví. Aranžování je alternativní aktivizující forma učení ve studijních programech připravujících učitele dle trendů vzdělávání pro 21. století v Evropě. Významným principem je humanizace vzdělávání a orientace na výchovu k udržitelnému životu a zdraví. Život ve 21. století vyžaduje nový pohled na vzdělávání.
Osnova
  • 1, Aranžování a vazba jako alternativní formy výchovy a vzdělávání pro trvale udržitelný život a rozvoj společnosti - úloha učitele v základním vzdělávání - metody formy, prostředky 2;
  • 2. Biotopová zahrada – modelové prostředí pro základní vzdělávání - možnosti využití pro aktivizující a alternativní vyučování a učení;
  • 3. Význam aranžování a praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost aranžování, vazby a zdravé přírody se zdravím člověka;
  • 4. Nácvik základních dovedností, získávání profesních návyků, přímá práce s žáky ve středisku a na klinické škole;
  • 5. Teoretické a praktické základy aranžování a vazby :
  • - "Životodárná voda" - sesazování pokojových rostlin dle biomů světa;
  • - "Velikonoce“ – využití ve výuce na ZŠ a pro zdraví;
  • - Bonsai;
  • -"Inspirace u odborníků";
  • - Aranžování pro zdraví 2 - využití květin, zeleniny a ovoce ze školní zahrady;
  • - "Aranžování pro radost" - využití řezaných rostlin ze školní zahrady;
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila. Aranžování a dekorace z rostlin. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 81 s. ISBN 8024706970. info
  • HESSAYON, D. G. Aranžování květin. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský & Ševčík, 2000, 128 s. : i. ISBN 80-86278-88-3. info
  • Aranžování květin :praktická ilustrovaná příručka. Edited by Jana Steinerová. Praha: Slovart, 2000, 140 s. ISBN 80-7209-094-1. info
  • HAVLÍČKOVÁ, Kamila. Využití aranžování a vazby ve výuce na 1. st. ZŠ. Edited by Helena Jedličková. 1999, 117 s. info
  • ŠIMÍČKOVÁ, Lenka. Práce s přírodním materiálem zaměřená na aranžování pro 1. stupeň ZŠ. Edited by Gabriela Štěpánová. 1998, 94 s. info
  • HESSAYON, D. G. Okrasné stromy a keře v zahradě. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský a Ševčík, 1997, 128 s. ISBN 80-86029-24-7. info
  • HIEKE, Karel. Pokojové rostliny. 4., dopl. vyd. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1988, 414 s. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktické činnosti, e-learning,prezentace profesionálů a žáků, skupinová diskuse
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a diskuse.
Informace učitele
Praktická cvičení. Aktuální sylaby, studijní literatura a podmínky studia jsou na e-learningu předmětu v IS MU Brno, ČR. Materiál na jednotlivé lekce kurzu si bude student částečně hradit. Většina kompozic se stává majetkem autora.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018.