PdF:Bi2BP_ARP2 Aranž. a úpr. škol. prost. 2 - Informace o předmětu
Bi2BP_ARP2 Aranžování a úprava školních prostorů 2
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/0/2. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
- Garance
- Mgr. Kateřina Ševčíková
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Ševčíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2BP_ARP2/PS: Čt 1. 3. 13:30–16:30 Botanická zahrada Kejbaly, Čt 15. 3. 13:30–16:30 Botanická zahrada Kejbaly, Čt 29. 3. 13:30–16:30 Botanická zahrada Kejbaly, Čt 12. 4. 13:30–16:30 Botanická zahrada Kejbaly, Čt 26. 4. 13:30–16:30 Botanická zahrada Kejbaly, Čt 10. 5. 13:30–16:30 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková
Bi2BP_ARP2/KS: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Ševčíková - Předpoklady
- Bi2BP_ARC1, zájem o floristiku a aranžování, platné očkování proti tetanu, vhodné pracovní oblečení
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
porozumí významu aranžování pro rozvoj environmentální gramotnosti v základním vzdělávání;
osvojí si základní aranžérské dovedností pro využití aranžování na ZŠ;
získá základní vědomosti o aranžování a vazbě od ikebany až po současnost;
dokáže sledovat vliv aranžování na rozvoj osobnosti žáka;
vypracuje několik modelových tématických aranžmá / Velikonoce, "Životodárná voda", "Aranžování pro radost", "Společná kompozice" aj.;
dokáže vymezit hlavní cíle využití aranžování v základním školství;
porozumí a analyzuje měnící se podoby aranžování v moderním světě
Aranžování je alternativní aktivizující forma učení ve studijních programech připravujících učitele dle trendů vzdělávání pro 21. století v Evropě. Významným principem je humanizace vzdělávání a orientace na výchovu k udržitelnému životu a zdraví. Život ve 21. století vyžaduje nový pohled na vzdělávání. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- navrhnout a vytvořit aranžmá z přírodního materiálu;
- poznat vhodné a nevhodná materiály k tvorbě aranžmá;
- aplikovat bezpečnou práci se zahradnickým nářadím;
- kriticky zhodnotit svoji práci. - Osnova
- 1, Aranžování a vazba jako alternativní formy výchovy a vzdělávání pro trvale udržitelný život a rozvoj společnosti - úloha učitele v základním vzdělávání - metody formy, prostředky 2;
- 2. Biotopová zahrada – modelové prostředí pro základní vzdělávání - možnosti využití pro aktivizující a alternativní vyučování a učení;
- 3. Význam aranžování a praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost aranžování, vazby a zdravé přírody se zdravím člověka;
- 4. Nácvik základních dovedností, získávání profesních návyků, přímá práce s žáky ve středisku a na klinické škole;
- 5. Teoretické a praktické základy aranžování a vazby :
- - "Životodárná voda" - sesazování pokojových rostlin dle biomů světa;
- - "Velikonoce“ – využití ve výuce na ZŠ a pro zdraví;
- - "Bonsai";
- -"Inspirace u odborníků";
- - "Aranžování pro zdraví" - využití květin, zeleniny a ovoce ze školní zahrady;
- - "Aranžování pro radost" - využití řezaných rostlin ze školní zahrady;
- Literatura
- DYTRTOVÁ, Radmila. Aranžování a dekorace z rostlin. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 81 s. ISBN 8024706970. info
- HESSAYON, D. G. Aranžování květin. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský & Ševčík, 2000, 128 s. : i. ISBN 80-86278-88-3. info
- Aranžování květin :praktická ilustrovaná příručka. Edited by Jana Steinerová. Praha: Slovart, 2000, 140 s. ISBN 80-7209-094-1. info
- HAVLÍČKOVÁ, Kamila. Využití aranžování a vazby ve výuce na 1. st. ZŠ. Edited by Helena Jedličková. 1999, 117 s. info
- ŠIMÍČKOVÁ, Lenka. Práce s přírodním materiálem zaměřená na aranžování pro 1. stupeň ZŠ. Edited by Gabriela Štěpánová. 1998, 94 s. info
- HESSAYON, D. G. Okrasné stromy a keře v zahradě. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský a Ševčík, 1997, 128 s. ISBN 80-86029-24-7. info
- HIEKE, Karel. Pokojové rostliny. 4., dopl. vyd. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1988, 414 s. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktické činnosti, e-learning, prezentace profesionálů a žáků, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a diskuse.
- Informace učitele
- Praktická cvičení. Aktuální sylaby, studijní literatura a podmínky studia jsou na e-learningu předmětu v ISu MU. Materiál na jednotlivé lekce kurzu si bude student částečně hradit (cca 500,- Kč/semestr). Většina kompozic se stává majetkem autora.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/Bi2BP_ARP2