DCJDR_ETF Edukační teorie a filozofie jazyka

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
2/0. 7 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit doktorandy se základními pojmy filozofie jazyka, dále seznámit je se základními filozoficko-teoretickými východisky ve vztahu k jazyku - 1) neopozitivisticko-transcendentální, 2) hermeneuticko - pragmatistický. Získané znalosti student aplikují na vlastní výzkumný projekt a podle výsledků jeho analýzy projekt racionalizují.
Osnova
  • Filozofie jako nutná „rovina souvislostí. Vztah filozofie a jazyka. Moderní filozofické přístupy k jazyku. Neopozitivistický – transcendentální – Wittgenstein I, N. Chomsky, S. Kriepke. Hermeneuticko–pragmatistický – G. H. Mead, D. Davidson, Wittgenstein II.
Literatura
    doporučená literatura
  • ŠÍP, Radim a Martina HRDÁ. Komunikace a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem – změna pohledu. In Jiří Němec (ed.). Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. 1. vyd. Brno: Paido, 2012, s. 115-140, 25 s. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-7315-224-6. info
  • WITTGENSTEIN, Ludwig. Filosofická zkoumání. Translated by Jiří Pechar. 2., upr. vyd. Praha: Filosofia, 1998, 294 s. ISBN 80-7007-103-6. info
  • CHOMSKY, Noam. Perspektivy moci : úvahy o povaze člověka a společenského řádu. Translated by Miloš Calda. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 323 s. ISBN 8071844918. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2019, jaro 2021.