SC4BK_MAD Metodika aktivního doučování

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/2. 25 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Kornherrová (pomocník)
Mgr. Bc. František Georgiadis (pomocník)
Mgr. Dominika Dvořáková (pomocník)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu získá student dovednosti spojené s aktivizací a podporou žáků pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí. Osvojí si didaktické metody doučování, seznámí se s prostředím žáka, s jeho specifickými potřebami a postupně dokáže vytvořit vhodné výukové návyky u žáka, se kterým bude individuálně pracovat v rámci semestru. Bude vytvořen rámec metodiky aktivního doučování, kterou lze aplikovat do pedagogické praxe. Student bude schopen vytvořit vlastní metodické materiály, které může aplikovat v pedagogické praxi.
Osnova
  • Specifika individuální práce se žákem. Základy komunikace mezi doučovatelem a žákem. Didaktické metody doučování. Individuální pedagogická praxe v rodinném prostředí žáka v rozsahu 20 hodin. Vedení reflexního deníku. Komunikace s učitelem žáka. Evaluace aktivního doučování.
Literatura
    povinná literatura
  • GULOVÁ, Lenka. Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 225 s. ISBN 978-80-210-6030-2. info
    doporučená literatura
  • GULOVÁ, Lenka. Reflexe k tématu vzdělávání v kontextu romské populace. In Kaleja, M. a kol. Romové - otázky a odpovědi v českém a slovenském kontextu. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012, s. 138-155. ISBN 978-80-7464-175-6. info
  • GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Zuzana BUCHTOVÁ. Evaluace předmětu Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. In Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Muni PRESS, 2010, s. 56 - 91, 35 s. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7. info
Výukové metody
Individuální pedagogická praxe, aktivní doučování v rodinném prostředí, cvičení aktivního doučování, evaluace, tvorba metodiky.
Metody hodnocení
Student si bude v průběhu praxe vést podrobné záznamy o doučování v reflexním deníku, vytvoří si metodiku vlastní pedagogické práce, evaluace proběhne formou ohniskové skupiny studentů-doučovatelů.
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1581
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je součástí profilace Asistent pedagoga a přednostně ho zapisují studenti se zájmem o ukončení celé profilace a dalších souvisejících předmětů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.