VVD4008 Expresívní techniky v intermediálním projevu

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/2. konzultace. 15 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit základní a rozšířenou terminologii z oblasti arteterapie a artefiletika; použít informace o dějinách a výzkumu v oblasti arteterapie a artefiletika k řešení vlastního výzkumného úkolu; vytvořit design výzkumu v oboru teorie a metodika arteterapie a artefiletika; předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí ve věci realizace a vyhodnocení výzkumných dat; na základě nabytých znalostí odvodit i perspektivy dalšího vývoje zkoumaného tématu v interdisciplinárním diskurzu; interpretovat aktuální zdroje z odborné literatury.
Osnova
  • Obsahem předmětu je prozkoumání tuzemských a zahraničních publikací z oboru současné teorie speciální výtvarné pedagogiky, arteterapie a psychologie tvorby, vztahujících se k tématu disertačního projektu doktoranda. Studující se seznámí s aktuálními výzkumy v oboru psychoterapie a terapie uměním, prokáže orientaci v historických základech teorie umění a umění art brut a dále v oblasti expresívních metod uplatňovaných v sociální práci. Navíc je studující povinen seznámit se s aktuálními klíčovými tématy řešenými v teorii arteterapie v kontextu tzv. art based research a prokázat znalost nejméně pěti vybraných autorů publikujících v dané oblasti.
Literatura
    povinná literatura
  • DOSEDLOVÁ, Jaroslava. Primitivní exprese jako terapeutický tanec. In Martina Friedlová, Martin Lečbych. Expresivní terapie jako podpora kvality života u různých klientských skupin. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, s. 207-217. ISBN 978-80-244-4599-1. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Obrazy příběhů, příběhy obrazů - prezentace knihy. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity Brno, 2012, 108 s. ISBN 978-80-210-5734-0. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana a Pavel KŘEPELA. Spontánní umění. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 360 s. ISBN 978-80-210-5400-4. info
  • DAHL, JoAnne, Jennifer C. PLUMB, Ian STEWART a Tobias LUNDGREN. The art & science of valuing in psychotherapy : helping clients discover, explore, and commit to valued action using acceptance and commitment therapy. Oakland, CA: New Harbinger Publications, Inc., 2009, xii, 238. ISBN 9781572246263. info
  • KOMZÁKOVÁ, Martina, Jan SLAVÍK a Vladimír BLAŽEK. Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii : výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009, 318 s. ISBN 9788072904150. info
  • Art therapy and anger. Edited by Marian Liebmann. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2008, 268 p. ISBN 1843104253. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana a Jiří HAVLÍČEK. Spiritualita. Fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců. Sborník transdisciplinárních esejů s mezinárodní účastí. In Spiritualita. Fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců. Sborník transdisciplinárních esejů s mezinárodní účastí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 543 s. ISBN 80-210-4206-0. URL the whole publication on the website of the Departement of Art Education URL URL celá publikace na webových stránkách katedry výtvarné výchovy URL info
  • ALBRICH. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. 2000. ISBN 80-7290-004-8. info
    doporučená literatura
  • Art, psychotherapy, and psychosis [online]. London: Routledge 1997. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10058012.
  • LHOTOVÁ, Marie. Proměny výtvarné tvorby v arteterapii. Vyd. 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2010, 199 s. ISBN 9788073942090. info
  • Psychologická encyklopedie : aplikovaná psychologie. Edited by Bohumila Baštecká. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 515 stran. ISBN 9788073674700. info
  • ŠICKOVÁ, Fabrici. Arteterapia – Ú(zá)žitkové umenie? 1. vyd. Bratislava: Petrus, 2006, 206 s. ISBN 80-89233-10-4. info
  • DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Edited by Jaroslav Šturma, Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 205 s. ISBN 8071784494. info
Metody hodnocení
- 5 povinných konzultací, realizace a reflexe empirického výzkumu Doktorand vypracuje případovou studii propojující tematicky zvolenou problematiku, řešenou ve vlastní disertaci, s nejnovějšími reflexemi v oboru teorie psychologie pedagogiky a psychologie tvorby. Základem vypracování této studie bude empirický výzkum kvalitativního zaměření. Při zkoušce je povinen prokázat orientaci v odborné literatuře zpracovávající výzkumy v daném oboru pedagogiky a arteterapie – a to jak v tuzemsku, tak i v zahraničí (art based research).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.