PdF:ZS1BK_PEPS Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
ZS1BK_PEPS Pedagogická psychologie
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 17. 3. 7:30–9:10 učebna 30, Pá 5. 5. 11:10–12:50 učebna 30
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Pedagogická psychologie navazuje na psychologické poznatky z obecné psychologie, psychologie duševního vývoje a sociální psychologie. Rozšiřuje teoretické základy a jejich využití v práci učitele o psychologické základy teorií učení, vyučování a výchovy.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět a vysvětlit teorie učení;
- použít informace o vyučování, učení a výchově v praxi učitele;
- interpretovat poznatky z kurzu na vlastní učební proces;
- rozšířit své poznatky o teorii učení, zákonitosti a druhy učení, vyučování a výchovné postupy a prostředky; - Osnova
- 1. Pedagogická psychologie, její metody, užití v praxi učitele.
- 2. Teorie učení, psychologické směry a koncepce.
- 3. Učení a jeho druhy. Motivace, zpětná vazba, transfer a interference.
- 4. Psychologie tvořivosti a inteligence.
- 5. Příčiny neprospívání žáků.
- 6. Styly učení, strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování
- 7. Psychologie výchovy, prostředky výchovy, odměna a trest.
- 8. Výchova, sebevýchova, způsoby výchovy.
- 9. Osobnost žáka. Poruchy učení a chování žáků, zvládání školní zátěže.
- 10. Osobnost učitele, učitelský stres, burn-out.
- 11. Klima školní třídy a školy.
- Literatura
- povinná literatura
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- doporučená literatura
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- Výukové metody
- přednášky, četba
- Metody hodnocení
- písemná zkouška (65 % úspěšnost)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/ZS1BK_PEPS