ZS1BK_POPS Poradenská psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/.3. 4hodiny. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 17. 3. 15:45–17:25 učebna 36, Pá 12. 5. 15:45–17:25 učebna 35
Předpoklady
ZS1BK_UVPS Úvod do psychologie || ZS1BK_UVOS Úvod do psychologie && ! ZS1MK_PSPS Poradenská a školní psy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem programu je poskytnout utříděný přehled o jednotlivých diagnostických kategoriích psychologického poradenství a tématech poradenské psychologie, která jsou adekvátní pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog (1. a 2. stupeň základní školy).
Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, poradenství a psychologická péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu.
Osnova
  • Předmět a význam psychologického poradenství. Otázka normality.
  • Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku.
  • Mentální retardace. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání. Vývoj řeči v normě a patologii.
  • Emoční poruchy v dětství.
  • ADHD/ADD syndrom.
  • Psychická deprivace a subdeprivace.
  • Osobnost dítěte v normě a mimo ni.
  • Poruchy aktivity a pozornosti.
  • Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti.
  • Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky.
  • Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní docházku v běžném termínu.
  • Laterální preference jako problém poradenský.
  • Psychologická péče o děti školního věku.
  • Nároky školy na žáka. Výkon a školní výkon – vymezení pojmů. Školní prospěch a neprospěch. Teoretické základy školního výkonu.
  • Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti péče. Delinkvence dětí (dospívajících).
  • Dítě a školní třída. Osobnostní, sociální a situační determinanty jeho postavení v třídním kolektivu.
  • Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace.
  • Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání.
  • Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučo-vání.
Literatura
    povinná literatura
  • PEŠOVÁ, ilona a miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing, 2006. info
    doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4.
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Vývojové poruchy čtení [Matějček, 1978]. 4. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 246 stran.
  • PÖTHE, Peter. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2013, 164 s. ISBN 9788024745855. URL info
Výukové metody
přednášky, studium v knihovně
Metody hodnocení
kolokvium, ústní zkouška
Informace učitele
Literatura též doporučená: Matějček, Z.: K pojmu "lehkých mozkových dysfunkcí" (LMD). Čs. psychiatrie, 86, 1990, č. 1, str.7-16.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.