CJp317 Jazykový rozbor 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je prohloubení schopnosti pracovat s texty různých stylových oblastí a analyzovat v nich prostředky všech jazykových rovin jako součástí celku. Student nejen samostatně analyzuje text, ale dokáže sám stanovit postup analýzy různých jazykových rovin vybraného textu a umí zvolit vhodný text pro vysvětlení nebo procvičení dílčích rozborů i rozboru komplexního.
Na konci kurzu bude student umět:
(a) analyzovat jazykové prostředky různých rovin ve vybraném textu;
(b) na základě rozboru dílčích jazykových jevů posoudit text jako celek: stavbu textu, stylovou hodnotu jazykových prostředků, funkci jazykových prostředků v textu;
(c) zvolit správný text pro ověření vybraného jazykového jevu;
(d) prakticky využít jazykových rozborů ve vyučovacích hodinách českého jazyka.
Osnova
  • 1. Syntaktická struktura textu. Věta a souvětí v textu. Souvětí a jeho druhy. Spojovací prostředky.
  • 2. Komplexní rozbor různých druhů složitého souvětí. Souvětí s vloženými větami.
  • 3. Stavba věty jednoduché. Slovní druhy a jejich větněčlenská funkce. Větné vztahy a jejich vyjádření.
  • 4. Odchylky od pravidelné stavby větné a jejich funkce v textu.
  • 5. Funkce lexikálních jednotek v textu, významové vztahy mezi nimi. Víceslovné lexikální jednotky a jejich identifikace v textu.
  • 6. Slovotvorná analýza a rozbor stavby slova. Význam schopnosti slovotvorné analýzy pro praxi. Význam modelového tvoření. Tvoření substantiv.
  • 7. Slovotvorná analýza adjektiv a adverbií. Utvářenost zájmen a číslovek.
  • 8. Slovotvorná analýza sloves.
  • 9. Složená slova v současných textech. Funkce slov hybridních. Kvazikompozita.
  • 10. Vybrané tvaroslovné jevy v textu. Tvoření jazykově správných tvarů slov. Konkurence dubletních tvarů ve jmenné deklinaci.
  • 11. Vybrané jevy slovesné konjugace. Problém přiřazení sloves do slovesné třídy. Současná podoba a etymologie (možné rozpory).
  • 12. Vybrané jevy hláskové. Změny hlásek v proudu řeči, identifikace případů asimilace v souvislém textu.
Literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 93-168. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Zvuková stránka jazyka. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 15-44. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • Slovník české frazeologie a idiomatiky. Edited by František Čermák. 2. přeprac. a dopl. vyd., 1. Praha: Leda, 2009, 547 s. ISBN 9788073352158. info
  • Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky /. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 80-200-1347-4. info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 1. Praha: Lidové noviny, 1995, 800 s. ISBN 8071061344. info
Výukové metody
(a) Samostudium - příprava analýzy textu.
(b) Analýza textu, diskuse, argumentace.
(c) Syntéza, hodnocení vybraných jevů v textu.
(d) Individuální testování.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu:
(a)Student musí úspěšně zvládnout písemku s úkoly ze slovotvorby, syntaxe, morfologie a významu slov. V písemce je zahrnuto 40-50 dílčích úkolů, z nichž student musí úspěšně zvládnout 80 %.
(b)Student odevzdá písemně vypracovanou analýzu textu zaměřenou na kompozici textu a stylovou charakteristiku jazykových prostředků. Text si student volí sám.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019.