SPAMK_OFS1 Poradenství a intervence u dospělých osob 1

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 8 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je na základě teoretických informací o lidech s postižením a znevýhodněním získat praktické dovednosti zaměřené na jejich podporu v různých oblastech života (profesní vzdělávání, zaměstnávání, volný čas, společenský život, poradenství). Na konci kurzu budou studenti schopni vhodným způsobem komunikovat s osobami s postižením, uplatňovat pravidla poradenského rozhovoru, identifikovat a popsat potřeby lidí s postižením/znevýhodněním ve vybraných oblastech života a na základě nabitých znalostí v oblasti v poradenství a intervence nabídnout vhodnou podporu. Kurz je zaměřený prakticky a klade důraz na aktivní přístup studentů.
Osnova
  • 1. Dospělý člověk postižením, specifika plynoucí z druhu postižení/znevýhodnění a specifika podmíněná věkem 2. Komunikace s lidmi s postižením 3. Poradenství ve vybraných oblastech 4. Poradenský rozhovor ve speciální andragogice 5. Case management u osob s postižením/znevýhodněním 6. Podpora dospělého člověka s postižením v každodenních aktivitách
Literatura
    povinná literatura
  • MATOUŠEK, O. a kol. (2011). Sociální služby. Legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál.
  • LINTON, S. (1998) Claiming disability: knowledge and identity. London: New York University Press (vybrané kapitoly)
  • PÖRTNER, M. (2009). Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Translated by Petr Babka. Vyd. 1. Praha: Portál. NOVOSAD, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním
  • NEPUSTIL, L., SZOTÁKOVÁ, M. a kol. (2013). Case management se zotavujícími se uživateli návykových látek. Metodická příručka. Praha: Úřad vlády ČR.
  • PROCHÁZKOVÁ, L. (2014). Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. Brno: Masarykova univerzita.
  • NOVOSAD, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
    doporučená literatura
  • BALLEW, J. R. (1997). Case Management in Social Work: Developing the Professional Skills Needed for Work with Multiproblem Clients. Springfield (USA): Charles C. Thomas.
  • BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., STOKLASOVÁ, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ÚLEHLA, I. (2009). Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • SOLOVSKÁ, V. a kol. (2013). Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Praha: Portál.
  • PATRICK, N.J. (2011). Rozvíjení sociálních dovedností lidí s poruchami autistického spektra. Praha: Portál.
Výukové metody
skupinové diskuse, problémové učení, zážitkové aktivity, Balintovská skupina, samostatná četba zadaných textů, skupinový projekt, prezentace výstupů z projektu.
Metody hodnocení
odevzdání vypracovaných úkolů k samostatné četbě do odevzdávárny IS Mu a jejich přijetí vyučujícím, vypracováni skupinového projektu a jeho prezentace v semináři, aktivní účast na seminářích
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SPAMK_OFS1