SPkK51 Diagnostické domény jedinců s tělesným postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPkK51/OS01: So 7. 4. 7:30–14:40 učebna 42, Pá 20. 4. 7:30–14:40 učebna 42, D. Opatřilová
Předpoklady
75 % účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: • seznámit studenty s vyšetřovacími postupy u žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním • vysvětlit a popsat posuzované domény u žáků s tělesným postižením, které se užívají při speciálněpedagogické diagnostice v běžných základních školách v rámci inkluzivního vzdělávání Očekávané výstupy: - student se orientuje v nové škále diagnostických domén - dokáže využívat nové postupy při diagnostice u žáků s tělesným postižení a závažným onemocněním v inkluzivním prostředí školy - a základě diagnostiky je schopen doporučit potřebnou míru podpůrných opatření.
Osnova
  • Osnova: - Hrubá motorika (diagnostika, náhradní formy lokomoce, podpora, kompenzační pomůcky) - Jemná motorika (diagnostika, podpora, kompenzační pomůcky) - Úchop (klasifikace, náhradní možnosti úchopů, intervence, kompenzace) - Grafomotorika (diagnostika vč. kresby, metodika nácvik, náhradní způsoby psaní, používání PC, ovládání pomůcek) - Lateralita (diagnostika, testy, patologické praváctví – leváctví) - Komunikace (motorika mluvidel, symptomatické poruch řeči, AAK) - Intelektuální funkce (stupně mentálního postižení, disproporce verbální a neverbální složky intelektu) - Kognitivní funkce (myšlenkové operace) - Smyslové vnímání (hmat, slucové a zrakové vnímání, senzomotorika, poruchy dílčích funkcí, poruchy učení) - Paměť (krátkodobá, dlouhodobá – mechanická x selektivní) - Emocionalita (specifika, rozsah emocí) - Adaptabilita a sociabilita (specifika, spolupráce a kontakty s vrstevníky) - Pracovní dovednosti (tempo, střídání činností, motivace, potřeba struktury) - Sebeobsluha (hygiena, oblékání, stravovování, pomůcky) - Sociokulturní schéma (výchovný styl, edukační prostředí)
Literatura
    povinná literatura
  • Čadová, E. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: PdF UP.
    doporučená literatura
  • Opatřilová, D. (2014) Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Elportál.
  • Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2008) Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: MU.
Výukové metody
Seminář, výukové prezentace, video ukázky, příklady dobré praxe.
Metody hodnocení
Ústní zkouška- obhajoba případové studie, student vypracuje případovou studii žáka s tělesným postižením se zaměřením na funkční dopad tělesného postižení ve výuce (dle diagnostických domén).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019.