SV4BP_RET Hlasová výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
- studium odborné literatury - záznam průpravných cvičení techniky mluveného projevu - práce s textem
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Nácvik základních prvků techniky mluveného projevu práce s dechem, s resonancí, nácvik správné artikulace a výslovnosti. Diagnostika chyb v běžném mluveném projevu a jejich náprava. Po absolvování předmětu bude student umět: Ovládat psychosomatické dovednosti. Využít všechny možnosti svého hlasu a těla pro komunikaci a psychofyzické jednání. Vyjadřovat svým chováním - jednáním, řečí, výrazem- své vnitřní prožívání - poznávání, cítění a snahy. Užívat speciální cvičení (dechová, mluvní, pohybová), hry, v nichž se rozvíjí schopnost používat hlas a tělo při komunikaci a samotné herní a jevištní jednání.
Osnova
  • Technika mluveného projevu diagnostika a prevence Dechová cvičení Práce s hlasem Práce s textem Artikulační cvičení Hry ve výuce TMP
Literatura
  • KROČA, David. Umělecký přednes jako specifická forma literární komunikace. In Komunikace a její místo v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2006. info
  • MAŘÍKOVÁ, Marie. Rétorika :manuál komunikačních dovedností. 3. vyd. Praha: Professional publishing, 2002, 152 s. ISBN 80-86419-31-2. info
  • COBLENZER, Horst a Franz MUHAR. Dech a hlas : návod k dobré mluvě. Translated by Lenka Fišerová. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2001, 125 s. ISBN 8085883821. info
  • MAŘÍKOVÁ, Marie. Rétorika : manuál komunikačních dovedností. 2. doplněné vyd. Praha: Professional Publishing, 2001, 152 s. ISBN 80-86419-10-X. info
  • KROČA, David. Dětský přednes a současná poezie. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 25 s. Edice Item. ISBN 80-7204-147-9. info
  • KROČA, David. Umělecký přednes - texty. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 20 s. ISBN 80-7204-180-0. info
Výukové metody
cvičení, přednáška, nácvik dovedností
Metody hodnocení
Výuka probíhá každý týden. Student musí splnit 80% účast. Předmět je zakončen zápočtem. K zápočtu je nutné odevzdat samostatně navrženou a vypracovanou lekci techniky mluveného projevu pro určitou věkovou skupinu (student si volí sám dle zaměření)a prokázat dovednost práce s textem interpretací jím vybraného prozaického textu, básně či monologu.
Informace učitele
COLBENZER, H.; MUHAR, F. Dech a hlas. Návod k dobré mluvě. Praha : DAMU, 2001. ISBN 80-85883-82-1 ŠTEMBERGOVÁ - KRATOCHVÍLOVÁ, Š. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha : DAMU, 1993 KROČA, D. Dětský přednes a současná poezie. Brno : CERM, 2000. ISBN 80-7204-147-9. KROČA, D. Umělecký přednes texty. Brno : CERM, 2000. ISBN 80-7204-180-0. MAŘÍKOVÁ, M. Rétorika. Manuál komunikačních dovedností. Praha : PROFESIONAL PUBLISHING, 2000. ISBN 80-86419-037. ŠTENBERGOVÁ, Š. a kol. Výchova dětského přednašeče. Praha : Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1989. ISBN 80-7068-011-3.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, podzim 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.