PdF:ZeD010 Mezinárodní geo vzdělávání - Informace o předmětu
ZeD010 Mezinárodní dimenze geografického vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 7 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Didaktika geografie (program PdF, D-SPE4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vést studenty k hlubší znalosti a následně k informované kritické reflexi různých přístupů/koncepcí/pojetí geografického vzdělávání a seznámit je s podobností, různorodostí a odlišností geografického vzdělávání v modelových státech.
- Osnova
- - Příležitosti a úskalí komparace a přenositelnosti zahraničních kurikulárních dokumentů a vzdělávacích koncepcí. - Přístupy/koncepce/pojetí geografického vzdělávání v zahraničí - Klíčové prvky, součásti, odlišnosti, nastínění historických souvislostí a zhodnocení vzdělávacích efektů (srovnání s vývojem v Česku). - Implementace inovovaných koncepcí geografického vzdělávání v zahraničí a související zkušenosti. - Příkladové studie modelových států. Na každé z těchto témat bude nahlíženo nejen v teoreticko-akademických souvislostech, ale i z hlediska možné aplikace poznatků motivované žádoucími proměnami/změnami/revizemi koncepce a praktické realizace geografického vzdělávání v Česku.
- Literatura
- povinná literatura
- Hynek, A. (2002). Výzvy helsinského sympozia IGU pro české geografické vzdělávání. Geografie, 107(4), 396–406.
- Curić, Z., Vuk, R., & Jakovčić, M. (2007). Geography curricula for compulsory education in 11 european countries – comparative analysis. Metodika, 8(15), 467–493.
- Gerber, R. (Ed.). (2003). International handbook on geographical education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
- Walterová, E. (2006). Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: UK, Ped. fak.
- Výukové metody
- Teoretická příprava, kritické čtení, diskuse.
- Metody hodnocení
- • Kriticky zhodnotit minimálně dvě z hlediska didaktiky geografie významné (nosné, inspirativní, pozoruhodné) zahraniční koncepce geografického vzdělávání. Kritické posouzení by mělo vycházet primárně ze znalosti příslušných kurikulárních dokumentů (typicky standardů, vzdělávacích programů apod.) a jejich reflexe v respektované odborné literatuře. • Prokázat znalost různých přístupů k realizaci geografického vzdělávání (např. systematický, systémový, tematický aj.) a na příkladech kurikulárních dokumentů konkrétních států identifikovat ideálně typické znaky těchto přístupů. • Na základě výše uvedeného vypracovat soubor doporučení a koncepčních návrhů týkajících se potenciálních proměn/změn/revizí týkajících se koncepce a praktické realizace geogr. vzdělávání v Česku.
- Informace učitele
- Předpokládá se, že studující budou využívat aktuálně platné národní kurikulární dokumenty a koncepční materiály mezinárodních a národních geografických společností dostupné on-line. Tematicky relevantní studie z časopisů: International Research in Geographical and Environmental Education; Journal of Geography; Geography; Zeitschrift für Geographiedidaktik, Journal of Geography Education; Journal of Research and Didactics in Geography It is presumed that students will use the currently valid national curricular documents and conceptual materials of international and national geographical societies, which are accessible on-line.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/ZeD010