IVk106 Poradenství a intervence u dospělých osob 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 15. 3. 8:00–15:50 respirium (4. nadzemní podlaží), So 30. 3. 8:00–15:50 učebna 19a
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalosti o možnostech podpory dospělých osob s postižením či znevýhodněním, lidí v náročných životních situacích i v seniorském věku a jejich rodin; získat informace o vybraných přístupech k nim (např. ve snoezelenu), o podpoře komunikace a dokázat je využít v poradenství a intervenci.
V seminářích je kladen důraz na aktivní zapojení studentů.
Na konci kurzu je student:
schopen volit vhodné strategie v přístupu k dospělým lidem s postižením či znevýhodněním;
umí vytvořit adekvátní plán podpory;
porozumí vlastním potřebám a podstatě práce v pomáhajících profesích.
Osnova
  • podpora dospělých osob s těžkým postižením a osob v obtížných životních situacích
  • využití konceptu Bazální stimulace u dospělých osob, snoezelen
  • podpora dospělých osob s mentálním postižením, autismem
  • podpora osob s demencí a pečujících o osoby s demencí
  • možnosti podpory osob se získaným postižením, po poškození mozku
  • poradenství – zaměřené na člověka a jeho životní situaci
  • strategie práce s dospělými lidmi s postižením a znevýhodněním v institucionální péči
Literatura
    doporučená literatura
  • FILATOVA, R. Snoezelen-MSE. Asociace konceptu Snoezelen v České republice, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
  • ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
  • EMERSON, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.
  • LA TOURELLE, Maggie. Dar jménem Alzheimer : nové náhledy na potenciál Alzheimerovy choroby a její léčby. Translated by Richard Herbich. Praha: Dobrovský s.r.o., 2016, 250 stran. ISBN 9788073903084. info
  • BOLTE TAYLOR, J. Můj okamžik prozření. Praha: Ikar, 2010. ISBN 978-80-249-1474-9.
Výukové metody
skupinová práce, samostudium (práce s českými i zahraničními zdroji - text, video), sebezkušenost, diskuse
Metody hodnocení
aktivní přístup, připravenost; seminární práce
Informace učitele
Literatura
• BOLTE TAYLOR, J. Můj okamžik prozření. Praha: Ikar, 2010. ISBN 978-80-249-1474-9.
• ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
• EMERSON, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.
• FILATOVA, R. Snoezelen-MSE. Asociace konceptu Snoezelen v České republice, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
• FRÖHLICH, A., HEINEN, N., KLAUSS, T., LAMERS, W. (2011) Schwere und mehrfache Behinderung – interdisziplinär. Impulse: Schwere und mehrfache Behinderung. Band 1. Oberhausen: ATHENA-Verlag.
• JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Strategie práce s klienty, krizové scénáře. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5.
• LA TOURELLE, M. Dar jménem Alzheimer: nové náhledy na potenciál Alzheimerovy choroby a její léčby. Praha: Dobrovský s.r.o., 2016. ISBN 978-80-7390-308-4.
• SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka – Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/IVk106