SOk842 Environmentální výchova 2: Environmentální myšlení pro vychovatele

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
Mgr. Zuzana Nováčková (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOk832 Environmentální výchova 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět rozvíjí hlubší pochopení problémů životního prostředí, má motivovat k osvojení a uplatňování představovaných přístupů do praxe. Cílem je hlouběji proniknout do dalších tří přístupů v oblasti environmentální výchovy, a to učení se v souvislostech, učení se o a v reálném světě a učení se vlastním zapojením.
Osnova
  • 1. Problémy životního prostředí: voda a půda, energie, globální změny klimatu, tropické deštné lesy, péče o NP Šumava jako případová studie.
  • Shrnutí základních environmentálních souvislostí včetně didaktických doporučení k výuce základů ekologie, environmentalistiky, globálních problémů životního prostředí a principů udržitelného rozvoje.
  • 2. Přehled a praktické ukázky osvědčených přístupů k EVVO:
  • Učíme se v souvislostech
  • - tematická výuka – využití metodických publikací Zlatá nit, Sedm barev duhy, Les ve škole, škola v lese apod.
  • Učíme se o a v reálném světě
  • - regionální výuka, místně zakotvené učení
  • Učíme se vlastním zapojením
  • - projektová výuka, Ekoškola, Škola pro udržitelný život, Globe aj.
  • 3. Prezentace námětů studentů
  • Praktické ukázky aktivizujících metod využitelných v EVVO od samotných studentů.
Literatura
    povinná literatura
  • ANDREOTTI, Vanessa, Vladimír BURJAN, Jan ČINČERA, Zuzana GALLAYOVÁ, Juraj HIPŠ, Mikuláš HUBA, Fumiyo KAGAWA, Jan KRAJHANZL, Zuzana LABAŠOVÁ, Aleš MÁCHAL, Richard MEDAL, Miroslava PILÁRIKOVÁ a David SELBY. Environmentálna výchova v súvislostiach. 1. vydanie. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2015, 267 stran. ISBN 9788022827942. info
  • SLÁMOVÁ, Pavlína. Kdo je ekopedagog? In: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4. info
    doporučená literatura
  • NOVÁČEK, Pavel. Od Noemovy archy k Titaniku a zase zpátky. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2013, 177 s. ISBN 9788087604427. info
  • ZOUHAROVÁ, Dáša. Regionální učebnice : metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 92 s. ISBN 9788087604137. info
  • NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 430 s. ISBN 9788024425146. info
  • GORE, Al. Nepříjemná pravda : naše planeta v ohrožení - globální oteplování a co s ním můžeme udělat. Translated by Jitka Fialová. 1. vyd. Praha: Argo, 2007, 325 s. ISBN 9788072038688. info
  • LIBROVÁ, Hana. Vlažní a váhaví : (kapitoly o ekologickém luxusu). Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2003, 319 s. ISBN 8072391496. info
  • LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení : (kapitoly o dobrovolné skromnosti). 1. vyd. Brno: Hnutí DUHA, 1994, 218 s. ISBN 8085368188. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, simulační hry, skupinová práce, terénní výuka, vlastní prezentace studentů.
Metody hodnocení
Didaktický test. Písemná příprava aktivity založené na představovaných přístupech k EVVO a její praktické předvedení.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.