PdF:SPk506 Specializace: Poradenství, dia - Informace o předmětu
SPk506 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s narušenou komunikační schopností 1
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/1.7. 20 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk506/OS01: Pá 1. 3. 8:00–15:50 učebna 50, Pá 8. 3. 8:00–15:50 učebna 30, Pá 5. 4. 8:00–11:50 učebna 30, I. Bytešníková
- Předpoklady
- správná artikulace všech hlásek, intaktní komunikační schopnost.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s poznatky z oblasti diagnostiky vývoje řeči a jazykových schopností v raném věku, narušeného vývoje řeči a vybraných druhů narušené komunikační schopnosti.
- Výstupy z učení
- Studenti se po absolvování předmětu budou orientovat ve vymezení kategorie dětí s identifikovatelným a potenciálně identifikovatelným rizikem vývoje komunikační schopnosti a intervenčních postupech u této skupiny dětí. Budou schopni objasnit význam a možnosti mezioborové spolupráce v rámci logopedické intervence u dětí s rizikem ve vývoji komunikační schopnosti.
- Osnova
- Raná logopedická intervence – východiska a vymezení rané logopedické intervence; vymezení okruhu dětí rané logopedické intervence; aktuální situace rané logopedické intervence v zahraničí a ČR;současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností; deficity ve vývoji řeči a jazykových schopností; diagnostické postupy, mezioborová spolupráce při diagnostice řeči a jazykových schopností, možnosti stimulace vývoje řeči a jazykových schopností u dětí;narušený vývoj řeči – vymezení, kategorie narušeného vývoje řeči; diagnostické a terapeutické přístupy; možnosti ovlivňování vývoje řeči a jazykových schopností, zařazení dětí a žáků s narušeným vývojem řeči do edukačního procesu; specifika diagnostiky a terapie dětí v raném a předškolním věku s identifikovatelným rizikem (děti s mentálním, smyslovým, tělesným postižením); poradenský systém ve školství, SPC pro děti s poruchami řeči, úkoly a činnost SP.
- Literatura
- VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 317 stran. ISBN 9788026209379. info
- MÁLKOVÁ, Gabriela a Filip SMOLÍK. Diagnostika jazykového vývoje : diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 2 sv. ISBN 9788024742397. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
- SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku : osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. ISBN 9788024742403. URL info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 9788021044548. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
- MIKULAJOVÁ, Marína a Iris RAFAJDUSOVÁ. Vývinová dysfázia : špecificky narušený vývin reči. 1. vyd. Bratislava: M. Mikulajová, I. Rafajdusová, 1993, 288 s. ISBN 8090044506. info
- Výukové metody
- Aktivní účast studentů – diskuse ve třídě.
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPk506