SPp004 iPad ve speciální pedagogice

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp004/01: St 8:00–9:50 učebna 28a, L. Gajzlerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Mateřské obory/plány
předmět má 20 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou digitálních technologií ve speciální pedagogice se zaměřením na využití dotykových technologií (tabletů, iPadů), získat teoretické znalosti a praktické dovednosti ve využití tabletů jako přirozené součásti vzdělávání i v oblasti individuální podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základě podpůrných opatření.
Výstupy z učení
- student zná základní pojmy z oblasti dotykových technologií, tabletů, iPadů;
- zná základní možnosti využití a přizpůsobení dotykových technologií ve výuce i v oblasti individuální podpory;
- má osvojeny základní přístupy a zásady práce s technologiemi ve vzdělávání i v oblasti individuální podpory;
- má praktické dovednosti v oblasti dotykových technologií, tabletů, iPadů.
Osnova
  • druhy dotykových technologií využitelných ve vzdělávacími procesu a v oblasti podpory;
  • seznámení s iPady a dalšími dotykovými zařízeními, základní ovládací funkce;
  • možnosti přizpůsobení dotykových technologií;
  • typy aplikací a práce s nimi (uzavřené a otevřené);
  • využití iPadů u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti individuální podpory;
  • využití dotykových technologií v běžné výuce;
  • rozšířené možnosti iPadů;
  • využití iPadů dle stupňů podpůrných opatření;
  • aktivní práce s aplikacemi.
Literatura
    doporučená literatura
  • KLUBAL, Libor, Vojtěch GYBAS, Lenka SKÝBOVÁ a Veronika ČERNOTOVÁ. 55 tipů jak využít iPad ve vyučování. Ostrava-Poruba: Wichterlovo gymnázium, 2015, 69 stran. ISBN 9788087058244. info
  • GAJZLEROVÁ, Lenka. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 283 s. ISBN 978-80-210-7608-2. info
  • SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína KOLESÁROVÁ a Jarmila SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vydání 1. Praha: Portál, 2007, 290 stran. ISBN 9788073672300. info
    neurčeno
  • SEHNALOVÁ, V. a P. ŠKUTA. 2014. Využití tabletů ve vzdělávání osob se specifickými potřebami. Dostupné z: http://www1.osu.cz/~sehnalova/publikace/2014sehsku.pdf
  • GAJZLEROVÁ, L., NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ, L. Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií. Praha: Microsoft, Červen 2016. 90 stran.
  • ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning. Učení (se) s digitálními technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 280 s. ISBN 978-80-7552-217-7. info
  • NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
Výukové metody
interaktivní spolupráce, diskuse, workshop
Metody hodnocení
účast, aktivní výstupy a spolupráce, zpracované úkoly
Informace učitele
další zdroje informací:
www.plzenskeskoly.cz/ipad-do-zs/ipad-do-zs.aspx
www.ipadvevyuce.cz
www.i-sen.cz
www.ipadvetride.cz
ipadveskole.cz
www.i-school.cz
bridgingapps.org
ipad-forum.cz
avs.vyuka.info
www.eduin.cz
www.ceskaskola.cz
spomocnik.rvp.cz
www.uctesnami.cz
www.mujipad.cz
www.muj-ipad.cz
store.apple.com/cz-edu
https://blogs.technet.microsoft.com/skolstvi/2016/07/11/budte-pripraveni-na-inkluzi/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, jaro 2018, jaro 2020.