SV4BP_IMPR Improvizace a jiné techniky v dramatické výchově

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Mohapl Doležal (cvičící)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
- aktivní a pravidelná účast na výuce - studium odborné literatury - příprava na ústní zkoušku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Metody a techniky v dramatické výchově především pak hraní rolí, dramatická hra, strukturované dramatické aktivity a improvizace mohou výraznou měrou ovlivnit osobnostní a sociální vývoj člověka. Pedagog znalý shora uvedených technik orientující se v jejich škále a možnostech jejich aplikace je vhodně vybaven k praktické práci na poli sociální pedagogiky. Na konci tohoto kurzu bude student: - prakticky do hloubky seznámen s rozmanitými metodami a technikami dramatické výchovy - schopen sestavit krátkodobý, střednědobý i dlouhodobý výukový program s využitím metod a technik dramatické výchovy směřovaný k různým výchovně vzdělávacím cílům - schopen orientovat se ve stávajícím začlenění dramatické výchovy jako vzdělávacího oboru ve školním a zájmovém vzdělávaní - umět aplikovat dramatickou výchovu jako výukovou metodu (učení se skrze prožitek a umění) ve vzdělávacích projektech
Osnova
  • Metody a techniky DV. Improvizace v DV. Strukturované dramatické aktivity. Anglo-americké pojetí dramatu a dramatická výchova u nás. Drama,dramatická situace,dramatická hra. Hra v roli,jednání v herních situacích,improvizace. Školní drama.
Literatura
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004, 214 s. ISBN 8085429934. info
  • WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací (Variant.) : Výchova dramatickou improvizací. info
  • MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004, 223 s. ISBN 807331021X. info
  • CLEGG, J. D. BILLING a R. N. PEMBERTON. Vyučování dramatu : Pojetí výchovného dramatu na střední škole. 1. vyd. Praha: MK, 1991, 71 s. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova ve škole. Vyd. 1. Brno: Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, 1995, 99 s. ISBN 80-85429-16-0. info
  • VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik :(srovnání systémů). Vyd. 1. Praha: ISV, 1999, 79 s. ISBN 80-85866-40-4. info
Výukové metody
cvičení, metoda hry v roli, přednáška, diskuse, dramatizace
Metody hodnocení
Ústní zkouška. Vyuka probiha pravidelne kazdy tyden. Studenti musi splnit 80% ucast na seminarich. Základní témata ke zkousce odpovídají obsahu výuky.
Informace učitele
Základní literatura: DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: DiFa JAMU, 2004. ISBN 80-84529-93-4. MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Praha: STD, 2001. ISBN 80-901660-2-4. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5. WAY,B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1. Dopňující literatura: BUDÍNSKÁ, H. Ať si mohou naše děti ve své škole hrát! Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-0407. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : Artama, 2002. ISBN 80-900145-4-2. ERKERT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. KOŤÁTKOVÁ, S. A KOL. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : DiFa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-16-0. MACHKOVÁ, E. Drama v anglické škole. Praha : Artama, 1991. ISBN 318/91-02. MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : Artama, 1998. ISBN 80-7068-103-9. MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha : SPN, 1980. ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládaní agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-689-6. ŠIMANOVSKÝ, Z.; MARTIN,V. Hry pomáhají s problémy. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-408-0. ŠTEMBERGOVÁ, Š.: Metodika mluvní výchovy dětí. Praha : STD, 1994. ISBN 80-901660-1-6. VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-06-4.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SV4BP_IMPR