SZc028 Didaktika ruského jazyka 1

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/1.3. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na proces učení se cizímu jazyku – ruštině a proces osvojování ruštiny na českých základních školách. Teoretická východiska prezentovaná v semináři jsou následně přímo propojena s možnostmi praktické aplikace ve výuce ruského jazyka. V předmětu je též reflektována Učitelská praxe 1. • Cílem úvodního semináře k didaktice ruského jazyka je seznámit studenty s lingvodidaktickou problematikou na úrovni teoretické a praktické.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu student dokáže definovat didaktické pojmy, popsat komunikační kompetenci a interpretovat její jednotlivé složky, identifikovat kurikulární dokumenty týkající se učení druhému cizímu jazyku, charakterizovat problematiku výuky ruského jazyka, vyjmenovat a popsat metody a strategie učení se cizímu jazyku.
Osnova
  • Obsah 1. Teorie osvojování cizího jazyka – ruštiny v návaznosti na teorie osvojování mateřského jazyka. 2. Klasické a alternativní směry ve výuce ruštiny. 3. Bilingvismus, multilingvismus a jazykový transfer ve výuce cizího jazyka. 4. Výuka ruštiny na základních školách, faktor věku a diferenciace výuky ruštiny. 5. Učební styly. Strategie vyučování ruštiny. 6. Strategie učení. Specifika výuky ruštiny. 7. Žáci se specifickými potřebami učení ve výuce ruského jazyka. 8. Učitel ruského jazyka v praxi. Profesní rozvoj. 9. Profesní sebereflexe. Individualita učitele. 10. Studentské portfolio. Složky, materiály. 11. Ruština jako druhý cizí jazyk. Kurikulární dokumenty. 12. Rozvrh výukové hodiny. Problematická místa struktury vyučovací hodiny.
Literatura
    povinná literatura
  • JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR, Michaela SPURNÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Tereza ČEŠKOVÁ a Miroslav JANÍK. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy􀀕􀀔􀀃. 2015. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 209 s. ISBN 9788020022745. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
    doporučená literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Education of pupils with special educational needs. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 418 s. ISBN 9788021066328. info
Výukové metody
Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
Metody hodnocení
Ústní kolokvium v ruském jazyce.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
Studijní opory http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2268 https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.