PdF:SZc028 Didaktika ruského jazyka 1 - Informace o předmětu
SZc028 Didaktika ruského jazyka 1
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/1.3. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na proces učení se cizímu jazyku – ruštině a proces osvojování ruštiny na českých základních školách. Teoretická východiska prezentovaná v semináři jsou následně přímo propojena s možnostmi praktické aplikace ve výuce ruského jazyka. V předmětu je též reflektována Učitelská praxe 1. • Cílem úvodního semináře k didaktice ruského jazyka je seznámit studenty s lingvodidaktickou problematikou na úrovni teoretické a praktické.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu student dokáže definovat didaktické pojmy, popsat komunikační kompetenci a interpretovat její jednotlivé složky, identifikovat kurikulární dokumenty týkající se učení druhému cizímu jazyku, charakterizovat problematiku výuky ruského jazyka, vyjmenovat a popsat metody a strategie učení se cizímu jazyku.
- Osnova
- Obsah 1. Teorie osvojování cizího jazyka – ruštiny v návaznosti na teorie osvojování mateřského jazyka. 2. Klasické a alternativní směry ve výuce ruštiny. 3. Bilingvismus, multilingvismus a jazykový transfer ve výuce cizího jazyka. 4. Výuka ruštiny na základních školách, faktor věku a diferenciace výuky ruštiny. 5. Učební styly. Strategie vyučování ruštiny. 6. Strategie učení. Specifika výuky ruštiny. 7. Žáci se specifickými potřebami učení ve výuce ruského jazyka. 8. Učitel ruského jazyka v praxi. Profesní rozvoj. 9. Profesní sebereflexe. Individualita učitele. 10. Studentské portfolio. Složky, materiály. 11. Ruština jako druhý cizí jazyk. Kurikulární dokumenty. 12. Rozvrh výukové hodiny. Problematická místa struktury vyučovací hodiny.
- Literatura
- povinná literatura
- JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR, Michaela SPURNÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Tereza ČEŠKOVÁ a Miroslav JANÍK. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 2015. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 209 s. ISBN 9788020022745. info
- PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- doporučená literatura
- JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Education of pupils with special educational needs. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 418 s. ISBN 9788021066328. info
- Výukové metody
- Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
- Metody hodnocení
- Ústní kolokvium v ruském jazyce.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- Studijní opory http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2268 https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SZc028