ZS1BK_AL3B Literatura pro děti - AJ

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavla Buchtová (cvičící)
Garance
Mgr. Gabriela Oaklandová
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BK_AL3B/OS01: Pá 22. 2. 15:00–16:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 1. 3. 15:00–16:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 8. 3. 15:00–16:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 15. 3. 15:00–16:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 22. 3. 15:00–16:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 29. 3. 15:00–16:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 5. 4. 15:00–16:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 12. 4. 15:00–16:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 26. 4. 15:00–16:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 3. 5. 15:00–16:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 10. 5. 15:00–16:50 respirium (5. nadzemní podlaží), P. Buchtová
Předpoklady
ZS1BK_ASZK Souborná zkouška AJ
--
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course is designed as the introduction to children’s literature and its relationship with primary education. The aim of the course is:
1) to explore characteristic genres of children’s literature such as poetry, fairy tales, picture books, fantasy
2) to introduce some typical themes and conventions associated with children’s literature
3) to develop in students the ability to read children’s literature critically
4) to provide theoretical background for using children’s literature in the classroom
5) to stimulate students to become avid readers
Výstupy z učení
At the end of the course, students will be able to read children’s literature critically, select books of various genres for equipping class library, and choose appropriate methods and activities for using children’s literature in the classroom.
Osnova
  • Syllabus fall 2012
  • Nursery rhymes and poetry
  • Fairy tales: history of the genre
  • Fairy tales: stereotypes in fairy tales
  • Fairy tales: subverting the stereotypes
  • Storytelling
  • Picture books: major authors and illustrators
  • Picture books: contemporary themes
  • Picture books in the classroom
  • Animal stories
  • Fantasy and adventure
Literatura
    doporučená literatura
  • HUNT, Peter. An introduction to children's literature. Oxford: Oxford University Press, 1994, 241 s. ISBN 0-19-219261-2. info
  • Reynolds, Kimberley, ed. Modern Children' s Literature. An Introduction. Palgrave Macmillan, 2005
Výukové metody
Minilectures, seminar discussions
Metody hodnocení
Requirements:
80% attendance
Read all the assigned readings
Keep a diary in which you record all written course assignments - both in-class and home assignments
Read at least two children's books in English
Presentation of the book you read
Final interview (discussing books you have read)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je určen studentům NŠ, kteří složili SoZK a připravují se na státnice z AJ.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.