ZS1BP_APB3 Aplikační blok z psychologie 3 - Interakční cvičení

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
ZS1BP_SoPs Sociální psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah kurzu je synteza znalostí ze základních psychologických disciplín a nastartování utváření interakčních dovedností (komunikačních, percepčních a dalších). Na konci kurzu bude student schopen:
- využít prvků interakčního a sociálněpsychologického výcviku ke zvýšení sociálněpsychologické (profesní) kompetence budoucího učitele
- aplikovat interakční techniky v práci s dětmi.
Osnova
  • 1. Teoretická příprava na praktickou část cvičení Klíčové pojmy: interakce; komunikace; interakční učení; formativní vlivy interakcí; interakční dovednosti; kultivace interakčních dovedností; součinnost (typy); možnosti analýzy interakcí.
  • 2. Skupinová analýza způsobů interakcí modelových i reálných problémových situací (event. s využitím videozáznamu).
  • Techniky:
  • interakční etudy a modelování problémových situací
  • skupinová diagnostika interakcí (dle polygonu přístupů)
  • skupinová diskuse zaměřená na postižení povahy modelových interakcí a jejich pedagogicko-psychologických důsledků
  • (podrobně viz http://www.ped.muni.cz/wpsy/apl_blok/default.htm)
Literatura
    povinná literatura
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie [Řezáč, 1998]. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
    doporučená literatura
  • KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
  • Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 383 s. ISBN 80-7178-269-6. info
Výukové metody
aktivní účast ve cvičení, příprava cvičení, nácvik ve skupině, modelové situace, hraní rolí
Metody hodnocení
aktivní účast, písemná příprava, sebereflexe
Informace učitele
BERNE, E.: Jak si lidé hrají. Praha, Svoboda 197O.
ČÁP, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996.;
ČÁP,J.: Psychologie výchovy a vyučování. UK Praha 1993. str.: 998 (Formativní působení činností)
LEMAN, K.: Sourozenecké konstelace. Praha, Portál, 1997.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 199O.
MAREŠ,J.: Interakce učitel-žáci ve zjednodušeném modelu hromadného vyučování. Pedagogika, 1975,5,s.617-628.
MAREŠ, J.: Interakce učitel-žáci v hodinách začínajících učitelů. Pedagogický výzkum, 1977, č. 12, s. 127-14O.
PLAŇAVA,I.: Jak (to) spolu mluvíme. MU Brno 1992.
ŘEZÁČ, J.: Sociální psychologie. Brno, Paido 1998. ISBN 80-85931-48-6.
SVATOŠ,T.: Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě. Pedagogika 1/95, s.64-70.
ŠMAHEL, I., ŘEZÁČ, J.: Psychologická praktika I. Pdf MU Brno 1996.
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV 1999. ISBN 80-85866-40-4.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/ZS1BP_APB3