ZS1MP_FOV Filosofické otázky výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Radovan Rybář, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Radovan Rybář, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 18:00–18:50 učebna 36
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je vést studenty k zamyšlení nad hlubšími otázkami výchovy, zejména nad souvislostí výchovy a problémů dnešního světa. Kurz by měl napomáhat vytváření pozitivního postoje k učitelské profesi a k sobě jako učiteli.
Osnova
  • 1.Filozofické otázky výchovy 2.Filozofické pohledy na výchovu z hlediska dějin. 3.Význam mýtů a pohádek ve výchově. 4.Paradigmata v dějinách a v současnosti a jejich vztah k výchově. 5.Pojetí výchovy u řeckých filosofů (Sokrates, Platón, Aristoteles). 6.Křesťanské pojetí výchovy. 7.Fil. základy výchovy u J.A. Komenského. 8.Proměna scholé. 9.Výchova a hodnoty. 10.Výchova jako péče o duši. 11.Antinomie výchovy. 12.Společnost vědění
Literatura
  • PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009, 111 s. ISBN 9788024616506. info
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. info
  • STARK, Stanislav. Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. 1. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2006, 183 stran. ISBN 8073800128. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Jeden z problémů etické orientace na základní škole. In Orientace české základní školy. první. Brno: MU,Centrum pedagogického výzkumu PedF, 2005, s. 54-59. ISBN 80-210-3870-5. URL info
  • PROKEŠOVÁ, Miriam. Filosofie výchovy. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2004, 105 s. ISBN 8070426934. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Hledání zdravé rovnováhy pro tvořivé a odpovědné učitelství. In Učitelství a zdraví 5. PdF MU Brno: Nakladatelství - Pavel Křepela Brno, 2003, s. 301-311, 8 s. ISBN 80-86669-02-5. info
  • STARK, Stanislav, Nikolaj DEMJANČUK a Dagmar DEMJANČUKOVÁ. Kapitoly z filosofie výchovy. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 183 s. ISBN 8086473562. info
  • PALOUŠ, Radim. Dopisy dnešnímu kmotřenci. Brno: Cesta, 2001, 129 s. ISBN 80-7295-024-X. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
  • PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. Edited by Radim Palouš. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 65 s. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-150-9. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
  • PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
  • MASARYK, Tomáš Garrigue. O škole a vzdělání. Edited by Josef Cach. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 135 s. ISBN 800425554X. info
Výukové metody
Konzultace
Metody hodnocení
Seminární práce, nebo ústní kolokvium.
Informace učitele
http://ped.muni.cz/wsedu
Ukončení předmětu je možné jedním z následujících způsobů: 1) Vybrat si některou knihu z nabídky doporučené literatury předmětu (viz sylabus, nebo seznam viz níže) a přijít s poznámkami o přečtené knize poreferovat, nebo 2) si vybrat a zpracovat seminární práci (v rozsahu nejméně 3-5 s. + zdroje) na některý z níže uvedených tematických okruhů či monografii autora, (může se zaslat mailem). a) vybraná osobnost filosofie výchovy (z nabídky, nebo vlastní volba po schválení vyučujícím): Antika: Sókratés, Platón, Aristotelés; Středověk: Aurelius Augustinus, Petr Abélard, Moše ben Maimon-Maimonides, Tomáš Akvinský; Novověk: Immanuel kant, Johann Gotttlieb Fichte, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Karel Marx, Auguste Comte, Friedrich Nietzsche, Wilhelm Dilthey, Max Scheler, Martin Heidegger, Karl Jaspers, Eugen Fink, Hannah Arendtová, Hans Georg Gadamer, Michel Foucault; Současnost: Klaus Schaller, Wolfgang Brezinka ,Konrad Paul Liessmann, aj.; Česká FV: Petr Chelčický, Jan Amos Komenský, Tomáš Garrigue Masaryk, Jan Patočka, Radim Palouš, aj. b) vybrané téma: - Vývoj filosofie výchovy v dějinách (celkový přehled, nebo vybrané období); - Pohádky a jejich vliv na rozvoj hodnotového systému u dětí, - Mýty a archetypy a jejich odraz ve výchově a životě člověka; - Problematika obecně lidských hodnot v díle vybraného autora - spisovatele/filosofa; - Aplikace vlastní odborné specializace ve výchově dětí a mládeže - Téma na základě vlastní volby… (po schválení vyučujícím). Seznam doporučené literatury:  STARK, Stanislav, Nikolaj DEMJANČUK a Dagmar DEMJANČUKOVÁ. Kapitoly z filosofie výchovy. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. 183 s. ISBN 80-86473-56-2.  STARK, Stanislav. Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. 183 s. ISBN 80-7380-012-8.  KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova: kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996. 231 s. ISBN 80-85668-34-3.  PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001. 163 s. ISBN 80-85866-64-1.  PELCOVÁ, Naděžda. Výchova k humanismu: studijní texty rozšiřujícího studia učitelů ON a ZSV. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1999. 81 s. ISBN 80-86039-77-3.  KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-150-9.  MASARYK, Tomáš Garrigue a Josef CACH. O škole a vzdělání. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 135 s. ISBN 80-04-25554-X.  PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy :(východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 119 s. ISBN 80-04-25390-3.  PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2.  PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009. 111 s. ISBN 978-80-246-1650-6.  PATOČKA, Jan. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. Edited by Ivan Chvatík - Pavel Kouba. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1996. 505 s. ISBN 80-86005-24-0.  PALOUŠ, Radim. Světověk, neboli, 1969 :hypotéza o konci novověku, ba o konci eurověku a o počátku světověku. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 1990. 94 s. ISBN 80-7021-051-6.  PALOUŠ, Radim. Dopisy dnešnímu kmotřenci. Illustrated by Vladimír Komárek. Brno: Cesta, 2001. 129 s. ISBN 80-7295-024-X.  PALOUŠ, Radim. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2010. 89 s. ISBN 9788024618333.  BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996. 213 s. ISBN 80-7113-169-5.  LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. 125 s. ISBN 978-80-200-1677-5.  Kniha z oblasti FILOSOFIE VÝCHOVY na základě vlastního výběru (po schválení vyučujícím). V případě nejasností se za mnou můžete samozřejmě stavit osobně.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021.