PdF:Ze0256 Didaktika geografie 2 - Informace o předmětu
Ze0256 Didaktika geografie 2
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 12 hod. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět probíhá paralelně s učitelskou praxí a reflektivními semináři. Předmět syntetizuje a aplikuje poznatky získané při studiu dílčích geografických disciplín a předmětů z pedagogiky a psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit studující na profesi učitele, jež nespočívá pouze v předávání odborných poznatků, ale také v tvorbě kreativních učebních úloh a školního kurikula. Výuka je rozdělena na přednášky a cvičení. V přednáškách jsou prezentovány teoretické základy a souvislosti příslušných témat, která jsou následně rozpracovávána ve cvičeních.
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
Vysvětlit, v čem spočívá problém mezery mezi teorií a praxí geografického vzdělávání.
Charakterizovat jednotlivé vývojové etapy geografického vzdělávání v Česku;
Srovnat kurikulum v Česku s vybranými zeměmi;
Plánovat výuku se zvláštním zřetelem k požadavku kontinuity a progrese v kurikulu.
S oporou o přípravu jedné modelové vyučovací hodiny/celku učiva zdůvodnit vzdělávací význam příslušného tématu pro žáka, s oporou o teoretické znalosti o kvalitě výuky zeměpisu obhájit stanovené cíle, použité metody, organizační formy, didaktické prostředky, a způsob hodnocení žáků.
Zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro další vývoj zeměpisného kurikula a pro vlastní školní praxi;
Charakterizovat a aplikovat v praxi vybrané on-line zdroje pro výuku zeměpisu.
Zpracovat vlastní školní vzdělávací program. - Výstupy z učení
- Vysvětlit, v čem spočívá problém mezery mezi teorií a praxí geografického vzdělávání.
Charakterizovat jednotlivé vývojové etapy geografického vzdělávání v Česku;
Srovnat kurikulum v Česku s vybranými zeměmi;
Plánovat výuku se zvláštním zřetelem k požadavku kontinuity a progrese v kurikulu.
S oporou o přípravu jedné modelové vyučovací hodiny/celku učiva zdůvodnit vzdělávací význam příslušného tématu pro žáka, s oporou o teoretické znalosti o kvalitě výuky zeměpisu obhájit stanovené cíle, použité metody, organizační formy, didaktické prostředky, a způsob hodnocení žáků.
Zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro další vývoj zeměpisného kurikula a pro vlastní školní praxi;
Charakterizovat a aplikovat v praxi vybrané on-line zdroje pro výuku zeměpisu.
Zpracovat vlastní školní vzdělávací program. - Osnova
- Spor mezi teorií a praxí geografického vzdělávání.
- Historický vývoj geografického vzdělávání. Mezinárodní charta geografického vzdělávání.
- Kontinuita a progrese v kurikulu geografického vzdělávání. Dvouúrovňový model kurikula v ČR.
- Standardy geografického vzdělávání.
- Plánování a příprava výuky, analýza, reflexe a hodnocení výuky.
- Didaktická média ve výuce geografie: hodnocení vizuálií v učebnicích zeměpisu
- Terénní výuka v geografickém vzdělávání.
- Hodnocení žáků ve výuce geografie.
- Učitel geografie a jeho profesní růst. Výzkum v didaktice geografie.
- Osvědčené on-line zdroje pro podporu výuky geografie.
- Literatura
- povinná literatura
- BIDDULPH, Mary, David LAMBERT a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2015, xi, 349. ISBN 9781138779440. info
- doporučená literatura
- Geography for life : national geography standards. Edited by Susan Gallagher Heffron - Roger M. Downs - Susan Wiley Hardwick. 2nd ed. Washington: National Council for Geographic Education, 2012, vi, 118. ISBN 9781884136412. info
- BEST, Brin. The geography teacher's handbook. New York, N.Y.: Continuum, 2011, 171 s. ISBN 9781441146205. info
- Reflective practice in geography teaching. Edited by Ashley Kent. London: Paul Chapman, 2000, xiv, 306. ISBN 0761969829. info
- neurčeno
- Debates in geography education. Edited by David Lambert - Mark Jones. 1st pub. New York: Routledge, 2013, xvi, 320. ISBN 9780415687799. info
- Výukové metody
- Lectures. Individuální, párová a skupinová práce s informačními zdroji. Prezentace výsledků individuální/párové/skupinové práce na semináři a následná diskuse.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška s písemným vstupním testem.
Vypracování zadaných cvičení, jejich včasné odevzdání a schválení vyučujícím předmětu. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/Ze0256