CJc313 Didaktika českého jazyka pro střední školy 2

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
9 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJc313/OS01: Pá 21. 2. 11:00–12:50 učebna 7, Pá 20. 3. 16:00–17:50 učebna 7, Pá 24. 4. 11:00–12:50 učebna 7, A. Veřmiřovský
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: praktické zvládnutí dalších metod kritického myšlení, které rozvíjejí čtenářskou gramotnost v českém jazyce na střední škole; pochopení podmínek pro rozvíjení čtenářské gramotnosti ve škole.
Výstupy z učení
1. prakticky užívat alternativní metody;
2. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu na střední škole;
3. užívat metody kritického myšlení pro rozvoj čtenářské gramotnosti;
4. argumentovat didaktické výstupy své i svých kolegů při prezentaci vyučovací hodiny.
Osnova
  • 1. Rozvíjení metod evokační fáze vyučovací hodiny.
  • 2. Rozvíjení metod fáze uvědomění.
  • 3. Rozvíjení metod fáze reflexe.
  • 4. Podmínky pro rozvíjení čtenářské gramotnosti ve škole.
  • 5. Metody rozvíjení čtenářských dovedností.
  • 6. Dílna čtení v praxi.
  • 7. Hodnocení žáků.
Literatura
    doporučená literatura
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka [online]. Praha: Česká školní inspekce. 2010. Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na školní hodnocení. Vydání 2. Praha: Portál, 2012, 151 stran. ISBN 9788026202202. info
    neurčeno
  • KRAMPOLOVÁ, Iveta. Netradiční úlohy, aneb, Čteme s porozuměním. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. 143 s. ISBN 80-211-0416-3.
  • WILDOVÁ, Radka a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova, 2012. 212 s. ISBN 978-80-7290-579-9.
  • ALTMANOVÁ, Jitka a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011. 65 s. ISBN 978-80-86856-98-8.
Výukové metody
seminář, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. K zápočtu předvedou studenti vlastní prezentaci vyučovací hodiny obsahující aplikaci metod na vybraných tématech učiva českého jazyka. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.