CJp416 Teorie bilingvismu

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 12:00–12:50 učebna 24
Předpoklady
Předpokládám základní orientaci v terminologii fonetiky a fonologie, morfologie, slovotvorby, syntaxe a stylistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti vysvětlí současná pojetí pojmu bilingvismus, (multilingvismus). Vysvětlí rozdíly způsoby řečové akvizice a řečového vývoje bilingvních jedinců. Rozumí specifikům bilingvních rodin a společností.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen: - vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými typy bilingvismu (plurilingvismu). - rozeznávat jednotlivé fáze jazykové akvizice a rozumí jejich specifikům. - odlišit obecné zákonitosti nabývání řeči od individuální specifika a odchylek. - porozumět specifikům bilingvních (plurilingvních) rodin a společností.
Osnova
  • 1.-2. Definice bilingvismu; typy bilingvismu (podle úrovně ovládání jazyka, způsobu osvojení jazyků, věku osvojení jazyků, rovnováhy mezi jazyky aj.); simultánní a sukcesivní bilingvismus. 3.-4. Nabývání řeči, řeč zaměřená na dítě; řečový vývoj bilingvních jedinců (vč. specifik čtení a psaní, studia cizích jazyků ad.); bilingvismus a inteligence. 5.-6. Bilingvní rodiny; případové studie popisující bilingvní (plurilingvní) jedince. 7. Bilingvní a plurilingvní společnosti. 8.-9. Monolingvismus a bilingvismus – podobnosti x rozdíly; přepínání kódů a překládání. 10.-12. Kulturní identita, hodnoty a normy.
Literatura
  • MORGENSTERNOVÁ, Monika, Lenka ŠULOVÁ a Lucie SCHOLL. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011, 125 stran. ISBN 9788073576783. info
  • Language and bilingual cognition. Edited by Vivian Cook - Benedetta Bassetti. New York: Psychology Press, 2011, xiii, 591. ISBN 9781848729247. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011, 167 s. ISBN 9788073875022. info
  • HARDING, Edith. Bilingvní rodina. Edited by Philip Riley. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 223 s. ISBN 9788073673581. info
Výukové metody
Výuka je vedena formou přednášky, počítám však s aktivním zapojením studentů.
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu student vypracuje odbornou práci a referát s prezentací. Podrobnosti budou upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.