FC6010 Řízení kvality obchodu a služeb

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
2/0/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (přednášející)
Ing. Pavla Stejskalová (přednášející)
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC6010/Kombi01: So 29. 2. 8:00–11:50 učebna 5, So 28. 3. 8:00–11:50 učebna 5, N. Straková
FC6010/Prez01: Út 8:00–9:50 laboratoř 84, N. Straková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Anotace: Předmět je zaměřen na získání znalostí a dovedností managementu kvality. Pozornost je věnována oblasti obchodu a sluţeb. Předmět reflektuje novinky v oblasti řízení kvality i aktuální legislativu na národní i unijní úrovni.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu budu student: umět definovat základní principy systému managementu jakosti schopen aplikovat systém ISO při řízení organizace umět aplikovat informace o systému managementu jakosti pro oblast obchodu a sluţeb mít aktuální informace o politice kvality na úrovni státu a Evropské unie
Osnova
  • Sylabus přednášek: 1. blok: Úvod do jakosti. Historie jakosti. Základní pojmy. Dŧvody zájmu o jakost Znaky jakosti. Procesní přístup. Normy řady ISO. Specifika jakosti ve sluţbách. Strategie národní politiky jakosti. Program Česká kvalita. Přístup EU ke kvalitě. Regulovaná a neregulovaná sféra. Legislativa ČR a EU. 2. blok: Poţadavky na organizaci v systému managementu kvality. Poţadavky na management v systému managementu kvality. Řízené dokumenty. Příručka jakosti. Vstupy a výstupy pro přezkoumávání. Neshoda. Nápravné opatření. 3. blok: Preventivní opatření. Přezkoumávání. Nástroje a metody řízení kvality. Metodologie PDCA. Paretovo pravidlo. 7 tradičních nástrojŧ řízení kvality. Kvalita a sluţby. Druhy sluţeb. 4. blok: Ochrana spotřebitele. Práva spotřebitele podle CI. Ochrana spotřebitele v rámci EU. Právní úprava ochrany spotřebitele v ČR. Dozorové orgány. Technická normalizace. Metrologie. Český metrologický institut. 7 nástrojŧ managementu.
Literatura
    povinná literatura
  • VEBER, Jaromír. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. první. Praha: Grada Publishing, 2002, 163 s. ISBN 80-247-0194-4. info
  • NENADÁL, Jaroslav. Moderní systémy řízení jakosti :quality management. 2. dopl. vyd. Praha: Management Press, 2002, 282 s. ISBN 80-7261-071-6. info
    doporučená literatura
  • VEBER, Jaromír. Management kvality a environmentu : učební text vedlejší specializace management kvality, environmentu, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. 1. vyd. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, nakladatelství Oeconomica, 2003, 157 s. ISBN 8024502895. info
  • NENADÁL, Jaroslav. Měření v systémech managementu jakosti. 2. dopl. vyd.. Praha: Management Press, 2004, 335 s. ISBN 8072611100. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, příklady z praxe
Metody hodnocení
Závěrečné ústní kolokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.