ITIk01 Informační technologie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ITIk01/01: Pá 14. 2. 17:00–18:50 učebna 28, Pá 20. 3. 17:00–18:50 učebna 28, Pá 27. 3. 18:00–19:50 učebna 28, Pá 24. 4. 18:00–19:50 učebna 28, K. Picka
ITIk01/02: Pá 13. 3. 16:00–17:50 učebna 28, Pá 27. 3. 14:00–15:50 učebna 28, Pá 24. 4. 16:00–17:50 učebna 28, K. Picka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
vymezit a definovat základní pojmy, jako jsou např. informatické myšlení, informační výchova, vzdělávací technologie;
uvést didaktické zásady vázané na realizaci výuky informatiky na 1. st. ZŠ;
znát současné trendy uplatňované při výuce informatiky na základních školách, a to jak metodické, tak i obsahové;
diagnostikovat prekoncepty žáků 1. st. ZŠ vázaných k informačním technologiím a získané poznatky aplikovat do procesu rozvoje nových znalostí, dovedností a postojů;
na základě rámcových a školních vzdělávacích programů analyzovat potřeby žáků a praxe v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a programování;
umět vhodnými způsoby rozvíjet informatické myšlení u žáků 1. st. ZŠ;
integrovat interaktivní/digitální technologie do edukačního procesu na 1. st. ZŠ;
připravit výuku pro vybrané téma a následně ji realizovat v modelové situaci.
Osnova
  • •základní didaktické kompetence učitele 1. st. ZŠ se zaměřením na informatiku a digitální technologie, •cíle výuky informatiky a digitálních technologií na 1. st. ZŠ, jejich vymezování, naplňování a evaluace; rozvoj informatického myšlení, •formy a metody výuky zaměřené na informatiku a digitální technologie, •didaktické aspekty rozvoje uživatelských dovedností spojených s ovládáním a využíváním programů a digitálních technologií (psaní textů, kreslení obrázků, užití internetu, ...) •didaktické aspekty algoritmizace a programování pro 1. st. ZŠ, •robotické učební pomůcky a jejich využití při rozvoji informatického myšlení, •plánování a tvorba školního kurikula informatiky na 1. st. ZŠ, •práce s informacemi, zpracování dat, •projekt - příprava výuky vybraného tématu zaměřeného na rozvoj informatického myšlení, •praktické ověření projektu – realizace výuky v praxi nebo formou modelového mikro-výstupu.
Literatura
    povinná literatura
  • HAVELKA, Martin a STOFFOVÁ, Veronika. Robotika - stavba a programování robotů [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7.
  • VANÍČEK, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. Brno: Computer Press, 2012. 88 s. ISBN 978-80-251-3749-9.
  • LOVÁSZOVÁ, Gabriela, PALMÁROVÁ, Viera a CÁPAY, Martin. Didaktika programovania pre ZŠ 1: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2011. ISBN 978-80-8118-080-4.
  • VANÍČEK, Jiří a ŘEZNÍČEK, Petr. Informatika pro základní školy: metodická příručka. Brno: Computer Press, 2004-2006. 3 sv. ISBN 80-251-0221-1.
  • LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ Viera a CÁPAY, Martin. Didaktika programovania pre ZŠ 2: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2011. ISBN 978-80-8118-091-0.
    doporučená literatura
  • BALARINOVÁ, Jindra. Úvod do algoritmizace a programování pro děti. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. 60 s. ISBN 978-80-7464-711-6.
  • MCMANUS, Sean. Jak se naučit programovat v 10 lekcích. Praha: Svojtka & Co., 2017. 64 s. ISBN 978-80-256-2046-5.
  • MARKVART, Ivo, ed. Řežu do počítače a něco hraju: odpovědi školáků (často šokující) v anketě "Já a počítač". Louny: Základní škola J.A. Komenského Louny, 2006. 35 s. ISBN 80-239-8735-6.
  • Programování pro děti: naučte se programovat při tvorbě skvělých her. Brno: Computer Press, 2013. 159 s. ISBN 978-80-251-3809-0.
  • PECINOVSKÝ, Rudolf a VÁCHA, Jiří. Baltík. Učebnica programovania nielen pre deti. SGP Systems, 2001
  • KALAŠ, Ivan a BLAHO, Andrej. Objektové programovanie a tvorba jednoduchých logovských projektov. Didinfo Banská Bystrica: UMB, 2002, pp. 65-76. ISBN 80-8055-641-5.
  • BLAHO, Andrej a KALAŠ, Ivan. Imagine Logo - Učebnice programování pro děti. Brno: Computer Press, 2006. 48 s. ISBN 80-251-1015-X.
  • KOVÁŘOVÁ, Libuše et al. Informatika pro základní školy. Kralice na Hané: Computer Media, 2009. 3 sv. (88, 88, 88 s.). ISBN 978-80-7402-015-5.
Výukové metody
Přednášky, diskuze, praktické ukázky, cvičení, samostudium.
Metody hodnocení
Student vytvoří seminární práci (projekt výuky) - návrh typové výuky vybraného tématu zaměřeného na rozvoj informatického myšlení.
Navazující předměty
Informace učitele
http://elmood.ped.muni.cz
Studijní opora k předmětu je v on-line verzi studentům dostupná prostřednictvím LMS systému Unifor (http://unifor.upol.cz/pedagogicka/; uživatelské jméno: xxxxxxxx_all; heslo: xxxxxxxxxx) a obsahuje nejen textový, ale i interaktivní a multimediální obsah (animace apod.). Kontaktní výuka je rozdělena na dva bloky, které jsou realizovány odděleně. Studenti se v rámci realizace úvodní části prvního bloku kontaktní výuky seznámí s problematikou daného vývojového prostředí. Následně si zvolí téma, při jehož výuce lze získané poznatky prakticky použít. Navrhnou a v rámci kolokvia ukázkově realizují modelovou výuku. Výuka je ukončena kolokviem.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.