PdF:OVp115 Seminář ke globálním problémům - Informace o předmětu
OVp115 Seminář ke globálním problémům lidstva
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OVp115/01: Po 8:00–9:50 učebna 33, S. Novák
OVp115/02: Po 12:00–13:50 učebna 33, S. Novák
OVp115/03: Út 8:00–9:50 učebna 78, S. Novák - Předpoklady
- NOW( OVp114 Globální problémy lidstva )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-OV2) (2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Pojmenovat a na základě samostatně vyhledaných faktů vysvětlit hlavní globální problémy lidstva, pomocí veřejně dostupných informací prokázat realistický vztah člověka ke společnosti i přírodnímu prostředí.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen charakterizovat hlavní podmínky vzájemných interakcí člověka v návaznosti na svou existenci na Zemi.
- Osnova
- 1. Souvislost působení společnosti na své prostředí s rostoucí populací a ekonomickým rozvojem. 2. Globální svět jako propojení ekonomických zájmů. 3. Podmínky rozvoje globalizace a jejich limitů v podobě globálních problémů lidstva. 4. Tendence populačního růstu obyvatel planety v historické době. 5. Problematika odlišného vývoje chudého a bohatého světa. 6. Rozvoj lidské civilizace jako příčina nebo nástroj řešení globálních problémů? 7. Globální problémy lidstva a mezinárodní organizace. 8. Globální problém nedostatečné a nevyvážené stravy. 9. Nemoci jako problém bohatého i méně rozvinutého světa. 10. Válečné konflikty a jejich globální dopady. 11. Následky klimatických změn a mezinárodní úsilí při jejich zmírnění. 12. Globalizace a civilizační problémy lidstva a jejich zařazení ve výuce na ZŠ.
- Literatura
- povinná literatura
- SLEPIČKOVÁ, Lenka. Addressing diversity and global issues in the public primary education: Global Storylines approach and its effects on learners and teachers. In ECER 2015, Budapest, Education and Transition - Contributions from Educational Research. 2015. URL info
- doporučená literatura
- Global crises and the crisis of global leadership. Edited by Stephen Gill. New York: Cambridge University Press, 2012, xvi, 299. ISBN 9781107674967. URL info
- MURPHY, Alexander B. a H. J. de. BLIJ. Human geographyculture, society and space. 6th ed. New York: John Wiley & Sons, 1999, xii, 508 s. ISBN 0-471-24208-X. info
- MULLER, Peter O. a Harm Jan DE BLIJ. Geography : realms, regions, and concepts. 7th ed. New York: John Wiley & Sons, 1994, xii, 591. ISBN 0471580899. info
- Úvod do studia planety Země. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 365 s. info
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- Zpracování a prezentace závěrečného projektu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/OVp115