SOp124 Multikulturní výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět řeší výchovu k toleranci, proti rasismu a násilí, zabývá se multikulturní výchovou jakou součástí společnosti, zejména ve vztahu k nejrůznějším cílovým skupinám. Cílem předmětu je nastínit aktuální témata multikulturní výchovy, které jsou v popředí zájmu společnosti. Významná část předmětu je tvořena setkáními s představiteli jednotlivých oblastí MV a metodicko-praktickým zapojením studentů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět řeší výchovu k toleranci, proti rasismu a násilí, zabývá se multikulturní výchovou jakou součástí společnosti, zejména ve vztahu k nejrůznějším cílovým skupinám. Cílem předmětu je nastínit aktuální témata multikulturní výchovy, které jsou v popředí zájmu společnosti. Významná část předmětu je tvořena setkáními s představiteli jednotlivých oblastí MV a metodicko-praktickým zapojením studentů.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student/ka schopen: • Kriticky reflektovat aktuální témata multikulturní výchovy • Definovat pokročilé pojmy z oblastí MV • Pracovat v týmu na tvorbě multikulturního programu • Popisné zpětné vazby na konkrétní multikulturní program
Osnova
  • • Metodická práce s mládeží, hry, aktivity, cvičení. • Program RWCT jako prostředek multikulturní výchovy. • Diskuse k vybraným tématům podle výběru studentů
Literatura
  • GULOVÁ, Lenka. Multikulturní výchova jako přirozená součást vzdělávání. In Preissová Krejčí, A. - Cichá, M. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, s. 83-99. ISBN 978-80-244-3287-8. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011, 167 s. ISBN 9788073875022. info
  • GULOVÁ, Lenka. Multikulturní výchova jako specializace ve vzdělávání pedagogů? In Gulová, L. et al. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. In Gulová, L. et al. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 s. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4724-2. info
  • GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 s. 1.vydání. ISBN 978-80-210-4724-2. info
  • GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: MSD, 2004, 232 s. MSD. ISBN 80-86633-14-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 8085866722. info
Výukové metody
Přednášky, diskuse ve třídě, samostatná práce, studium
Metody hodnocení
kolokvium
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022.