PdF:SOp140 Andragogika - Informace o předmětu
SOp140 Andragogika a projektování
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Poslt (cvičící)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOp140/01: St 10:00–11:50 učebna 78, L. Gulová, A. Poslt
SOp140/02: St 16:00–17:50 učebna 78, L. Gulová, A. Poslt - Předpoklady
- Předmět otevírá nejrůznější oblasti celoživotního učení a vzdělávání a aktivizaci dospělé a seniorské populace. Studenti se budou seznamovat s několika významnými tématy, které se dotýkají oblastí andragogiky i gerontagogiky. Budou si všímat přesahů těchto disciplín do oblastí sociální práce, multikulturní výchovy, sociální pedagogiky aj. Andragogika se vztahuje také k různým cílovým skupinám, například k sociálně znevýhodněným, k migrantům nebo k menšinám. Zahrnuje mimo jiné oblast celoživotního učení, didaktickou teorie vyučování, zásady, metody a formy VVD, výuku dospělých jako komunikační proces, sebevýchovy, sebevzdělávání, volný čas dospělých, dospělý ve volném čase, netradiční didaktické systémy, rekvalifikaci, motivační faktory k učení, distanční studium, profesní vzdělávání, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, fenomén stáří a aktivizaci seniorů. Součástí je sociální situace vybraných seniorských skupin a ageismus. Studenti získají vědomosti z dané oblasti, které mohou aplikovat v rozsáhlé praxi. Klíčová slova Profesní vzdělávání, aktivizace, komunikace, didaktika, principy vzdělávání, distanční vzdělávání, celoživotní učení, aktivizace seniorů, vzdělávání seniorů, ageismus, srovnávací andragogika, sociální hnutí. V seminární části výuky studenti posoudí sociální mobilitu a změny v životních šancích současné společnosti a reakce na ně. Budou reagovat na vybraná témata předmětu, budou se zabývat demokratizací společnosti a s ní nárůst příležitosti k sociálnímu vzestupu jedince, dalšími opěrnými body mohou být: otázka zaměstnanosti, role vzdělávání a podnikání, vnímání změn v životních šancích, dále pak vzdělávání v postproduktivním věku, sociální situace seniorů u nás a ve světě, stárnutí populace, atd. Vzdělávání dospělých ve světě – trendy, nabídky, možnosti, oblasti profesního a distančního vzdělávání.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-HE)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-SP)
- Cíle předmětu
- Předmět otevírá nejrůznější oblasti celoživotního učení a vzdělávání a aktivizaci dospělé a seniorské populace. Studenti se budou seznamovat s několika významnými tématy, které se dotýkají oblastí andragogiky i gerontagogiky. Budou si všímat přesahů těchto disciplín do oblastí sociální práce, multikulturní výchovy, sociální pedagogiky aj. Andragogika se vztahuje také k různým cílovým skupinám, například k sociálně znevýhodněným, k migrantům nebo k menšinám. Zahrnuje mimo jiné oblast celoživotního učení, didaktickou teorie vyučování, zásady, metody a formy VVD, výuku dospělých jako komunikační proces, sebevýchovy, sebevzdělávání, volný čas dospělých, dospělý ve volném čase, netradiční didaktické systémy, rekvalifikaci, motivační faktory k učení, distanční studium, profesní vzdělávání, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, fenomén stáří a aktivizaci seniorů. Součástí je sociální situace vybraných seniorských skupin a ageismus. Studenti získají vědomosti z dané oblasti, které mohou aplikovat v rozsáhlé praxi. Klíčová slova Profesní vzdělávání, aktivizace, komunikace, didaktika, principy vzdělávání, distanční vzdělávání, celoživotní učení, aktivizace seniorů, vzdělávání seniorů, ageismus, srovnávací andragogika, sociální hnutí. V seminární části výuky studenti posoudí sociální mobilitu a změny v životních šancích současné společnosti a reakce na ně. Budou reagovat na vybraná témata předmětu, budou se zabývat demokratizací společnosti a s ní nárůst příležitosti k sociálnímu vzestupu jedince, dalšími opěrnými body mohou být: otázka zaměstnanosti, role vzdělávání a podnikání, vnímání změn v životních šancích, dále pak vzdělávání v postproduktivním věku, sociální situace seniorů u nás a ve světě, stárnutí populace, atd. Vzdělávání dospělých ve světě – trendy, nabídky, možnosti, oblasti profesního a distančního vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student/ka schopen: - Definovat cíle andragogiky, orientovat se v historických souvislostech vzniku andragogiky v kontextu sociálních hnutí - Orientovat se v didaktických metodách andragogiky a aplikovat je do praxe, uchopit téma komunikace v andragogice - Nahlédnout do oblastí profesního vzdělávání - Navrhnout a vytvořit v týmu projekt, prezentovat návrh projektu - Pohlédnout na vlastní celoživotní učení - Proniknout do oblasti aktivizace seniorů, získá
- Osnova
- Osnova 1. Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých, trendy v andragogice. Definování andragogiky, historický kontext, sociální hnutí jako významný faktor pro utváření andragogiky. Vzdělávání dospělých jako sociální hnutí. 2. Celoživotní učení a vzdělávání v kontextu současné společnosti, u nás i ve světě, rozdíl mezi celoživotním učením a vzděláváním. Trendy v celoživotním učení. 3. Didaktická teorie vyučování dospělých, didaktické formy, didaktické metody, didaktická kostka, didaktické principy ve vzdělávání, pyramida naslouchání, projektování. Fáze tvůrčího procesu, projektování v andragogice. 4. Výuka dospělých jako komunikační proces, asertivní jednání, kreativita dospělého, alternativní metody ve vzdělávání dospělých. 5. Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých, volný čas dospělých a dospělý ve volném čase. Nejrůznější alternativy sebevzdělávání. 6. Oblasti rekvalifikace, současná situace na trhu práce, nezaměstnanost a rekvalifikace, nabídka vzdělávacích programů určených dospělým (vězeňství, sociální práce, atd.). 7. Stáří jako společenský fenomén, gerontagogika jako disciplína budoucnosti. Stručný vhled do psychologie stárnutí, kontext filozofie a sociologie stárnutí, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, Univerzity III. věku, kluby seniorů, aktivizace seniorů. 8. Další témata vztahující se k seniorské populaci, senioři a vybraná sociální problematika; senioři v ústavních zařízeních, ageismus. 9. Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích, vzdělávání dospělých v zemích třetího světa. 10. Úvod do profesního vzdělávání, podnikové vzdělávání, distanční vzdělávání, historický kontext, tvorba distančního textu. Projektování jako součást profese sociálního pedagoga, tvorba projektu.
- Literatura
- doporučená literatura
- BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualizované a rozší. Praha: Grada, 2014, 176 stran. ISBN 9788024748245. URL info
- GULOVÁ, Lenka. Výzkum zaměřený na andragogiku a gerontagogiku v kontextu sociální pedagogiky. In Výzkum zaměřený na...: Základní směry výzkumu Katedry sociální pedagogiky PdF MU. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 99 -108. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-210-5391-5. info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 8086432238. info
- Výukové metody
- Diskuse, společný projekt, prezentace, samostatná práce, studium
- Metody hodnocení
- Studenti zpracují písemnou práci, viz distanční část studia. Dalším cílem předmětu je vytvořit projekt. Jedná se o týmovou práci. Projekt má ambice řešit vybrané téma z problematiky vzdělávání dospělých. Studenti se seznámí se zásadami projektování v průběhu výuky a v týmu pak zpracují předložená zadání (zpracování popisu, matice logického rámce, finanční část projektu atd.). Projekty budou prezentovány a vyhodnoceny v závěru semestru. V rámci distanční části výuky plní úkoly vyučujícího dle zadání v e-learningového kurzu. Mimo jiné studenti zpracují seminární práci v uvedeném rozsahu a vloží ji do e-learningového kurzu daného předmětu do data uvedeného v kurzu. 1) Studenti vytvoří snímek volného času podle pokynů vyučujícího (viz. lekce v moodlince) 2) Vytvoření distančního textu (viz. lekce v moodlince), rozsah pět a více stran, téma z oblasti andragogiky, sociální práce nebo multikulturní výchovy. Instruktáž proběhne v rámci výuky, popřípadě mohou napsat esej k zamyšlení nad vlastním celoživotním učením.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2290
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SOp140