VIb013 Speciální výtvarná výchova 2

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. et Mgr. Bc. Lucie Hájková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Kamenický, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VIb013/01: St 18:00–19:50 učebna 14, L. Hájková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Volitelné rozšíření praktické výuky v bakalářské formě studia s přesahem do speciálně-výtvarných disciplín. Předmět je zaměřen na rozvoj kreativity, autorských dispozic a pracovních procesů, s ohledem na speciálně-výtvarnou praxi. Speciální výtvarná výchova 1 slouží jako podpora přípravy prakticky vedených závěrečných prací tematicky zaměřených na práci s klienty se specifickými nároky.
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získávání praktické zkušenosti s využíváním výtvarně vyjadřovacích prostředků s jedinci se sociálním znevýhodněním. Student si osvojí výtvarné postupy a práci s materiálem, které bude moci aplikovat v praxi se znevýhodněnými klienty. Student si prohloubí schopnost sebereflexe a analýzy tvůrčího procesu.
Osnova
  • • výtvarná dílna a sociální znevýhodnění
  • • možnosti využití arteterapeutických a artefiletických prvků s lidmi se sociálním znevýhodněním (teorie, praxe, terminologie…)
  • • výtvarné postupy a materiály při práci s jedinci se sociálním znevýhodněním
  • • rozvoj tematických okruhů
  • • vlastní praktická činnost (individuální i skupinová), reflektivní dialog
Literatura
  • Babyrádová, H. (2005) Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita.
  • Dean, M. L. (2016). Using art media in psychotherapy: bringing the power of creativity to practice. New York: Routledge.
  • Coleman, V. D., & Farris-Dufrene, P. M. (c1996). Art therapy and psychotherapy: blending two therapeutic approaches.
  • STADLEROVÁ, Hana. Speciální výtvarná výchova v pomáhajících profesích. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 220 s. ISBN 978-80-210-8128-4. info
  • NOVÁKOVÁ, Martina, Marcela LANDOVÁ, Susan MALY, Hana STADLEROVÁ, Marta KOVÁŘOVÁ, Michal MARUŠKA a Petr KAMENICKÝ. CREATIVE HELP: tvůrčí dílny s dětmi z diagnostického ústavu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 105 s. ISBN 978-80-210-6613-7. info
  • EISENHAMMEROVÁ, Barbora, Zuzana STRAKOŠOVÁ, Susan MALY, Pavla NOVOTNÁ, Marta KOVÁŘOVÁ, Hana STADLEROVÁ, Michal MARUŠKA a Petr KAMENICKÝ. CREATIVE HELP: tvůrčí dílny s lidmi se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 124 s. CREATIVE HELP. ISBN 978-80-210-6615-1. info
  • KOVÁŘOVÁ, Marta, Jana POLÁKOVÁ, Susan MALY, Hana STADLEROVÁ, Marcela LANDOVÁ, Petr KAMENICKÝ, Marianna PETRŮ, Petr KUNČÍK a Michal MARUŠKA. CREATIVE HELP: tvůrčí dílny s romskými dětmi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 105 s. CREATIVE HELP. ISBN 978-80-210-6612-0. info
  • KAMENICKÝ, Petr, Hana STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Marcela LANDOVÁ, Susan MALY, Jana NEDOMOVÁ, Marta KOVÁŘOVÁ a Michal MARUŠKA. CREATIVE HELP: tvůrčí dílny s uprchlíky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 110 s. CREATIVE HELP. ISBN 978-80-210-6616-8. info
  • STADLEROVÁ, Hana, Zuzana NOVOTNÁ IŠTVÁNOVÁ, Marta KOVÁŘOVÁ, Susan MALY, Marcela LANDOVÁ, Tereza KOLÁŘOVÁ, Petr KAMENICKÝ a Michal MARUŠKA. CREATIVE HELP: tvůrčí dílny se seniory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 119 s. CREATIVE HELP. ISBN 978-80-210-6614-4. info
Výukové metody
teoretická a praktická příprava, skupinový projekt
Metody hodnocení
prezentace projektu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2021.