XHVk07 Didaktika Hv 2 s reflektovanou praxí

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace, praxe. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XHVk07/01: Pá 21. 2. 18:00–19:50 učebna 36, Pá 13. 3. 17:00–18:50 učebna 36, Pá 24. 4. 16:00–17:50 učebna 36, B. Knopová
Předpoklady
XHVk04 Hra na klavír 2 && XHVk06 Didaktika Hv 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit partituru k písni. Osvojit si základní hudebně-pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Osnova
  • 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití v předškolním vzdělávání. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackery – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně-pohybová výchova – taneční a pohybová hra. Elementární pohybové prvky – hra na tělo, imitační hry, dirigování (předtaktí). 6. Příprava jedné didakticky zacílené hudební aktivity pro vzdělávání dětí v MŠ.
Literatura
    povinná literatura
  • LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Praha: Raabe, 2006, 165 stran. ISBN 9788087553657. info
    doporučená literatura
  • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis. 1998.
  • EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s. PACOVSKÁ,Květa. Muzikanti, co děláte?,Panton, 1988, 51 s.
  • COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno, JAMU, 2013.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s~nimi. Praha, Portál, 1999, 152 s. ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000, 160 s.
  • TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
  • JURKOVIČ, Pavel. Na dávanou, Supraphon, Praha 1987, 52 s. KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v~1. – 5. ročníku základní školy. Brno 1985, 68 s.
  • KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
  • KNOPOVÁ, B. Hudebně pohybová výchova v 1. – 5. ročníku ZŠ. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň: doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického či melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Práce na přípravě jedné didakticky zacílené hudební aktivity pro vzdělávání dětí v MŠ. Práce na učitelském portfoliu k hudebním činnostem v MŠ.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář. Požadavky ke kolokviu: a) minimálně 80% aktivní účasti v seminářích; b) ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (5 lidových písní, 3 písně v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2)); c) 10 lidových písní, 2 písně od Ladislava Němce a 2 umělé písně: zpěv, hra na klavír – transpozice 2 lidových písní o velkou sekundu (nahoru i dolů), dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový); d) 5 říkadel/básniček – doprovod rytmický či pohybové ztvárnění; e) zpracování partitury ke 2 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů; f) vypracování přípravy jedné didakticky zacílené hudební aktivity pro vzdělávání dětí v MŠ; g) práce na učitelském portfoliu k hudebním činnostem v MŠ.
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět si student zapisuje pouze při splnění předmětu XHVk06. Součástí předmětu je Reflektovaná praxe XHVk09.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.