DEpLhp Letní historická praktika

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
bloková výuka. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Libor Bílek (cvičící)
Mgr. Jan Krajčirovič (cvičící)
Mgr. Lukáš Kratochvíl (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lukáš Kratochvíl
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace: Předmět Letní historická škola se zaměřuje na problematiku regionálních dějin, národních dějin a jejich využití ve výuce dějepisu. Předmět je realizován formou týdenní letní exkurze na jižní Moravě. Na tematicky zaměřených výletech se studenti seznámí s dějinami pravěku, středověku, novověku a moderní doby i nejnovějších dějin a didaktickými metodami. Přestože žijeme v době neomezených možností, jedno malé omezení tu je, podmínky ubytování jsou polní, ale zato jeden nocleh vyjde na lidových 100 Kč/noc, v ceně ubytování je sprcha, WC a nocleh ve vlastním spacáku. Odměnou každému studentovi bude nezapomenutelný týden a spoustu zažitků využitelných i v budoucí praxi. Cíle: Cílem projektu je propojit dosavadní znalosti studentů ze světových a národních dějin s problematikou regionální historie. Pomocí vlastního prožitku na místech spjatých s konktérními dějinnými událostmi si studenti osvojí metody čtenářské gramotnosti, metody zážitkové pedagogiky a didaktické metody, vyzkouší si jejich aplikaci tak, aby využili práci s prameny,práci s se svědectvím pamětníka a práci s odbornou literaturou. Dílčím cílem Letních historických praktik je, aby po absolvování kurzu byli studenti schopni získané poznatky zasadit do rámce očekávaných výstupů kurikulárních dokumentů a tak je využít ve své budoucí učitelské profesi.
Výstupy z učení
- rozpoznat klíčové motivy regionálních dějin a zasadit je do kontextu národních a světových dějin - popsat dané místo regionu jako historický pramen a "přečíst krajinu" jako výsledek dějinného procesu - identifikovat v krajině prvky utvářené činností člověka a dějinnými událostmi - pracovat tvořivě se specifickými prvky v regionu v rámci školní praxe - aplikovat prameny, literaturu a vlastní poznatky získané na konkrétním místě jako klíčový prvek pro naplnění očekávaných výstupů RVP a ŠVP - kriticky zhodnotit literaturu, výpověď pamětníka, konkrétní místo, jež se vztahuje k dané historické epoše jako pramen - osvojit si základní metody historikovy práce v terréní praxi - osvojit si vybrané didaktické metody, metody čtenářské gramotnosti a metody zážitkové pedagogiky v terénní praxi a propojit je s naplněním očekávaných výstupů kurikulárních dokumentů (jakkoli znějí tyto výstupy akademicky a velmi odborně, souhrnně si pod těmito výrazy můžete představit, že se naučíte věci, které se vám jako učitelům budou hodit, a dokonce budou bavit i žáky)
Osnova
  • 1) Příprava na terénní praxi 2) Představení témat v e-learningové opoře 3) Terénní praxe (červenec - 7denní kurz) 4) Zhodnocení terénní akce
Literatura
  • FILIP, Aleš, KREJČÍ, Jiří, ed. Znojmo od středověku po moderní dobu. Brno: K-Public, 2012. ISBN 978-80-87028-10-0.
  • BISCHOF, Günter. Rakousko v první studené válce, 1945-1955: i slabí mají sílu. Praha: Academia, 2017. Historie. ISBN 978-80-200-2706-1.
  • KOVAŘÍK, Jiří. Napoleonův voják: jaký byl, jak žil a proč bojoval. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2020. History. ISBN 978-80-7555-095-8.
  • BĚLINA, Pavel. Kronika Českých zemí. 2. vyd. Praha: Fortuna Print, 2003. ISBN 80-7321-071-1.
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : kompas moderního učitele. 1. vydání. Praha: Raabe, 2020, 164 stran. ISBN 9788074964565. info
  • DRDA, Adam. Převrácené životy : podle cyklu televizních dokumentů Příběhy 20. století. Praha: Kniha Zlin, 2020, 320 stran. ISBN 9788076620605. info
  • ČAPEK, Robert. Uč jako umělec : malá kniha o velkých vzdělávacích myšlenkách. Illustrated by Radek Petřík. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2020, 240 stran. ISBN 9788075551054. URL info
Výukové metody
-terénní výuka (7 dní) - samostatná a skupinová práce v terénu pod vedením vyučujících - práce s literaturou - samostudium
Metody hodnocení
- absolvování kurzu - dobrovolné zpracovování e-learningu - četba doporučené literatury
Informace učitele
Studenti sledují informace posílané vyučujícími, čtou zadanou literaturu, zúčastní se kurzu, kurz si náležitě užijí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.