PdF:SKPA006 Curriculum Studies - Informace o předmětu
SKPA006 Curriculum Studies: Changing aims and content of education
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/0. 8 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- School Pedagogy (program PdF, D-SCHPED)
- Cíle předmětu
- The course aims at broadening understanding of the curriculum. Students will pose questions, which could lead to intensive investigation and innovation of curriculum in wider educational settings.
- Výstupy z učení
- After finishing the course
- students will be able to undertake curriculum inquiry
- students will ask questions which could lead to other investigation and innovation of curriculum in wider connection on the curricular context of their own dissertation. - Osnova
- historical development of curriculum
- theory of curriculum
- curricular documents
- forms of curriculum
- determinants of curriculum
- investigation of curriculum
- innovation of curriculum
- hidden curriculum.
- Literatura
- povinná literatura
- Schiro, M. S. Curriculum Theory: Conflicting Visions and Enduring Concerns. Thousand Oaks: Sage, 2008.
- Ellis, A. Exemplars of Curriculum Theory. Larchmont: Eye On Education, 2003.
- Connelly, F. M. The SAGE Handbook of Curriculum and Instruction. Thousand Oaks: Sage, 2008.
- Posner, G. Analyzing the Curriculum. New York: McGraw-Hill: 2003.
- Walterová, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU, 1994.
- Pinar, W. F. International Handbook of Curriculum Research. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2003.
- Janík, T., Maňák, J., Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
- Pinar, W. F., Reynolds, W. M. et al. Understanding Curriculum. New York: Peter Lang : 2006.
- Výukové metody
- text analysis, reading, writing a research proposal, discussion
- Metody hodnocení
- Critically evaluating minimally two theoretical or empirical studies connected with the field of curricular studies with the connection to Ph.D. thesis (f.e. from the Journal of Curriculum Studies)
To defend partially realized project of curricular research (as the base of Ph.D. thesis). - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SKPA006