SOp221 Pedagogicko-psychologická diagnostika

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miroslav Bielik, DiS., B.A. (přednášející)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOp221/01: Po 11:00–12:50 učebna 24, M. Bielik, D. Denglerová
Předpoklady
Absolvování kognitivní, vývojové psychologie a sociální psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s možnostmi a úskalím pedagogicko-psychologické diagnostiky, se zásadami práce s diagnostickými metodami, s užitím diagnostických metod u jednotlivých klientů. Získají přehled o základních testových a klinických metodách. Cílem předmětu je také získání praktické zkušenosti s procesem diagnostikou.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu: • má přehled o hlavních oblastích diagnostiky a jejích cílech • rozumí limitům využití různých metod • kriticky hodnotí psychometrické charakteristiky diagnostických metod • aplikuje tyto vědomosti v různých diagnostických situacích • je schopen použít některé metody
Osnova
  • • Cíle pedagogicko-psychologické a pedagogické diagnostiky. Hlavní oblasti pedagogicko-psychologické diagnostiky. Diagnostika psychomotorického vývoje, nadání, smyslových schopností, specifických poruch učení, osobnosti, sociálních aspektů fungování, diagnostika a psychopatologie, diagnostika a náprava/terapie, autoevaluace. • Historický vývoj diagnostiky v psychologii a pedagogice. Diagnostika jako tvorba diagnózy a jako proces posuzování (assessment). Rizika a úskalí diagnostiky. Zásady práce s diagnostickými metodami, etické principy, kompetence. • Typy diagnostických metod. Psychometrické a klinické metody, kvalitativní a kvantitativní přístup. Výkonové testy, dotazníky, projektivní a psychosémantické metody. • Výkonové testy. Nároky kladené na testy, jejich vyhodnocování a administraci – validita, reliabilita, objektivita. Úrovně měření, normy. Klasická teorie testů. Testy didaktické a testy inteligence. • Dotazníkové metody. Validita a reliabilita dotazníků. Způsob práce s dotazníkovými daty. Limity využití dotazníků. • Klinické a kvalitativní postupy. Anamnéza, rozhovor, pozorování, posuzovací schémata. Postupy při registraci a uchování informací, interpretační rámec. • Text jako diagnostický materiál. Volné vyprávění (narace), využití podnětového materiálu (nedokončené věty, slovníkové a asociační postupy). • Analýza produktů. Kresba a hra v diagnostice. Normativní a projektivní přístup k práci s kresbou. • Projektivní metody. Psychosémantika, individuální tvorba významu. • Sociometrie, posuzování sociální pozice a psychosociálního zázemí klienta.
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 792 s. ISBN 978-80-262-0899-0. info
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
  • TER LAAK, Jan. Psychologická diagnostika. Jak řešit otázky klientů : Průvodce pro studenty, výzkumníky a praktické diagnostiky. I. Historie, principy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 174 s. ISBN 978-80-210-8036-2. info
  • URBÁNEK, Tomáš, Denisa DENGLEROVÁ a Jan ŠIRŮČEK. Psychometrika : měření v psychologii. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 319 stran. ISBN 9788073678364. URL info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Vyd. 3., V nakl. Portál 2. Praha: Portál, 2005, 342 s. ISBN 807367050X. info
  • GOULD, Stephen Jay. Jak neměřit člověka : pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Lidové noviny, 1998, 436 s. ISBN 8071061689. info
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. 5., přeprac. a dopl. vyd.,. Praha: Portál, 2002, 125 s. ISBN 8071785997. info
  • PETERSON, Linda Whitney a Milton Edward HARDIN. Děti v tísni : příručka pro screening dětských kreseb. Vyd. 1. Praha: Triton, 2002, 141 s. ISBN 8072542370. info
Výukové metody
Přednášky, práce s diagnostickými nástroji (testy), skupinová diskuse
Metody hodnocení
Dva průběžné seminární úkoly. Vypracování závěrečného semestrálního úkolu (administrace vybraných diagnostických metod, sepsání zjištění, vytvoření diagnostické zprávy), zkouška bude formou rozhovoru nad touto diagnostickou zprávou, bude zahrnovat i otázky na další probírané oblasti.
Informace učitele
Ditrich,P.: Pedagogickopsychologická diagnostika.HaH, Jinočany 1993 Hrabal,V.: Diagnostika. Karolinum,Praha 2002, ISBN 80-246-0319-5 Svoboda, M.:Krejčířová D.;Vágnerová M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001 Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Portál, Praha 1999 Koluchová,J.;Morávek,S.: Psychologická diagnostika dětí a mládeže. UP, Olomouc 1990 Mareš,J.: Styly učení žáků a studentů.Portál,Praha 1998 Mareš,J.: Psychodiagnostika podporovaná počítačem.ÚIV,Praha 1992 Davido, Roseline: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál, Praha, 2001. Uždil, Jaromír: Čáry, klikyháky, paňáci a auta.SPN, Praha, 1975. Peterson, L. W., Hardin, M. E.: Děti v tísni. Triton, Praha, 2002.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.