XPPk04 Průběžná pedagogická praxe

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace + 2 dny praxí. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Štěpánková (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 5. 3. 15:00–16:50 učebna 39, 15:00–16:50 učebna 38, Pá 23. 4. 12:00–13:50 učebna 38, 12:00–13:50 učebna 41
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
XPPk04/OS01: Pá 26. 3. 8:00–13:50 , Pá 9. 4. 8:00–13:50 , L. Štěpánková
XPPk04/OS02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Žaloudíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem praxe je seznámit studenty se specifiky pedagogické komunikace a rozvíjet jejich dovednost reflektovat konkrétní pedagogické situace ve vztahu k vlastnostem/kvalitám pedagogické komunikace i ve vztahu k jednotlivým aktérům pedagogické komunikace.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: • identifikovat efektivní a neefektivní komunikaci; • analyzovat svoje komunikační dovednosti a vytvořit plán rozvoje svých komunikačních dovedností; • porozumět a vysvětlit způsoby komunikace učitelky s dětmi; • interpretovat interakce učitelky s dětmi; • reflektovat kvalitu vlastních komunikačních dovedností.
Osnova
  • Praxe probíhá ve třech dnech ve vybrané fakultní mateřské škole pod vedením provázející učitelky, která je vycvičena v mentorských dovednostech. Učitelka provází studenta a cíleně buduje prostřednictvím reflexe jeho profesní myšlení. Praxe je doplněna reflektivními semináři, které jsou realizovány blokově 2x v semestru za účasti pedagoga a psychologa z řad vysokoškolských učitelů.
Literatura
    povinná literatura
  • NOVÁČKOVÁ, Jana a Dobromila NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován : cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. Přepracované vydání. Praha: PeopleComm, 2020, 367 stran. ISBN 9788087917503. info
  • SYSLOVÁ, Zora a Lucie CHALOUPKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 77 s. ISBN 978-80-210-7885-7. URL info
    doporučená literatura
  • GORDON, Thomas. Výchova bez poražených : řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Translated by Julie Žemlová - Kristýna Ševčíková. Vydání 1. Praha: Malvern, 2012, 307 stran. ISBN 9788087580066. info
  • Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Edited by James S. Cangelosi. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 80-7178-406-0. info
Výukové metody
hospitace v mateřské škole, reflektivní semináře, četba
Metody hodnocení
Student, provázející učitel a interní mentor zhodnotí průběh praxe na formuláři "Hodnotící list".
Navazující předměty
Informace učitele
Výuka probíhá on line.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.