XTVk25 Předplavecká příprava a hry ve vodě

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Kouřilová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XTVk25/01: Pá 12. 3. 12:00–13:00 bazén Kraví hora, Pá 16. 4. 12:00–13:00 bazén Kraví hora, P. Vlček, J. Vrbas
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen vysvětlit základní pojmy z oblasti plavání, ovládá zásady hygieny a bezpečnosti při plavání a je schopen je aplikovat v praxi. Umí seznámit neplavce hravou formou s vodním prostředím a odstranit jeho případný strach z vody, definovat a aplikovat základní předplavecké dovednosti od opatrného seznamování s vodním prostředím jako základ pro budoucí nácvik jednotlivých plaveckých stylů vhodnou formou a s přihlédnutím ke zvláštnostem při výuce dětí předškolního věku.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti tělesné výchovy se zaměřením na předplaveckou přípravu a hry ve vodě; získané poznatky a dovednosti využije při rozvoji pohybových schopností a dovedností dětí předškolního věku; dokáže zachránit tonoucí dítě
Osnova
  • 1. Základní plavecké pojmy, zásady hygieny a bezpečnosti při plavání, průpravná cvičení na suchu. 2. – 5. Průpravná cvičení a hry pro seznámení s vodou a orientaci ve vodě, splývání a dýchání do vody. 6. Pády a skoky do vody hravou formou za dodržení zásad bezpečnosti. 7. – 8. Prvkové plavání - postupné a nenásilné seznámení s kraulovým, znakovým a prsovým pohybem nohou a paží. 9. – 10. Nácvik souhry u vybraného plaveckého způsobu (kraul, znak, prsa). 11. Zásady dopomoci unavenému plavci, záchrana tonoucího. 12. Shrnutí učiva, plnění zápočtových požadavků.
Literatura
  • ČECHOVSKÁ, Irena. Plavání dětí s rodiči : "plavání" kojenců a batolat, plavecká výuka předškolních dětí předškolního věku, hry a říkadla do vody. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 132 s. ISBN 8024702118. info
  • ČECHOVSKÁ, Irena a Tomáš MILER. Plavání : plavecké dovednosti, technika plaveckých způsobů, kondiční plavání, šnorchlování. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 130 s. ISBN 8024790491. info
  • RESCH, Johann a Erich KUNTNER. Jak se neutopit : učíme se plavat hrou a vesele. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1997, 70 s. ISBN 8085783185. info
  • MILER,T.Záchranář – Bezpečnost a záchrana u vody. Praha: VZS ČČK, 1995. 1995. info
Výukové metody
Slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Aktivní účast v hodinách. Prokázání plavecké dovednosti na vzdálenost 100 m bez časového limitu a znalosti her ve vodě formou písemného / praktického testu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.