XVVk03 Výtvarná hra a tvořivost

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jitka Novotná (pomocník)
Garance
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XVVk03/OS01: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
XVVk03/OS02: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
XVVk03/OS03: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
XVVk03/01: Pá 12. 3. 14:00–15:50 učebna 15, Pá 26. 3. 17:00–18:50 učebna 15, Pá 16. 4. 18:00–19:50 učebna 15, Pá 7. 5. 13:00–14:50 učebna 15, Pá 14. 5. 18:00–19:50 učebna 15, J. Novotná, P. Novotná
XVVk03/02: Pá 5. 3. 13:00–14:50 učebna 15, Pá 12. 3. 18:00–19:50 učebna 15, Pá 23. 4. 16:00–17:50 učebna 15, Pá 30. 4. 18:00–19:50 učebna 15, Pá 21. 5. 18:00–19:50 učebna 15, J. Novotná, P. Novotná
XVVk03/03: Pá 12. 3. 16:00–17:50 učebna 15, Pá 9. 4. 17:00–18:50 učebna 15, Pá 16. 4. 16:00–17:50 učebna 15, Pá 7. 5. 15:00–16:50 učebna 15, Pá 14. 5. 16:00–17:50 učebna 15, J. Novotná, P. Novotná
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj kreativity a tvůrčího myšlení studenta s uplatněním osvojených výtvarných znalostí a dovedností.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen: - experimentovat s výtvarnými prostředky, - uplatnit získané zkušenosti, výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci, - realizovat a prezentovat řadu výtvarných experimentů, - hodnotit dílo vlastní i vnímané a základě vybraných hodnotících kritérií (výraz, originalita aj.).
Osnova
  • 1. Tvořivé pojetí výtvarné výchovy. 2. Výtvarná hra a experiment ve výtvarném umění jako inspirace výtvarných činností. 3. Výtvarné hry a experimenty jako prostředek objevování výrazových možností výtvarného jazyka. 4. Možnosti výtvarného vyjádření, rozvoj tvořivého myšlení. 5. Vztah námětu a volby výtvarných prostředků, inspirace pro pedagogickou praxi. 6. Jedinečná výtvarná výpověď - výstup výtvarné činnosti studenta i dítěte předškolního věku.
Literatura
  • Kol. (1996). Tvořivost v práci učitele a žáka. Brno: Paido. Kirchnerová, V. & R. Rubešová (2014). Hravé tvoření pro malá stvoření. Praha: Portál. Kirchnerová, V. & R. Rubešová 2014. Výchova prožitkem. Tvořivé hry a činnosti pro MŠ. Praha: Portál. Smith,
Výukové metody
teoretická příprava, praktické tvůrčí aktivity, domácí práce
Metody hodnocení
praktické tvůrčí aktivity (v on-line režimu je nutné mít zapnutou kameru a funkční mikrofon), domácí výtvarné realizace a jejich reflexe. Student je schopen: experimentovat s výtvarnými prostředky, uplatnit získané zkušenosti, výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci. Realizovat a prezentovat řadu výtvarných experimentů, hodnotit dílo vlastní i vnímané a základě vybraných hodnotících kritérií (výraz, originalita aj.)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.