ASPG_007 Specifika práce se žáky se sociálním znevýhodněním

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
6/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 4. 3. 14:00–16:50 učebna 36, Pá 18. 3. 9:00–11:50 učebna 36
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti získají informace o specifikách práce se žáky se sociálně znevýhodněného prostředí. Budou se zabývat specifickými situacemi ve škole a s možnostmi jejich řešení. Budou se zabývat různými sociálními patologiemi, které mohou mít negativní vliv na školní úspěšnost žáků. Předmět se bude zabývat romskými žáky, žáky z rodin migrujících cizinců, žáky žijícími v nepodnětném prostředí aj. Součástí bude studium problematiky zohledňování kulturních odlišností v práci se žáky z odlišného kulturního prostředí a její odraz ve vzdělávání. Studenti se budou zabývat tématem diverzity ve školním prostředí, zacházení s jinakostí, a to ve vztahu k práci asistenta pedagoga, který je významným činitelem inkluzivních procesů. Důležitou součástí je axiologický rozměr pedagogické práce.
Osnova
  • Specifika práce se žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
  • 1. Žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí (Romové, příslušníci různých menšin, žáci z rodin zasaženými patologiemi)
  • 2. Sociální patologie a jejich vliv na školní úspěšnost žáka.
  • 3. Základní znalosti řešení výchovných problémů.
  • 4. Možnosti pedagogické práce v oblasti mimoškolní výchovy.
Literatura
  • GULOVÁ, Lenka a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 223 s. ISBN 978-80-210-5342-7. info
  • BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
Výukové metody
Přednáškové bloky
Metody hodnocení
Studenti zpracují stručnou metodiku práce s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.