IMAk10 Specifické vzdělávací potřeby v matematice

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Panáčová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IMAk10/OS01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Panáčová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět bude vyučován, bude-li zapsáno alespoň 30 studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem disciplíny je seznámit se s výukou žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v matematice - žáků s poruchami učení, zejména s dyskalkulií a žáků pro matematiku nadaných.
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení studentů s problematikou vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v matematice. Přístupy k žákům se specifickými poruchami učení i k žákům matematicky nadaným.
Osnova
  • Dyskalkulie, její příčiny a projevy. Reedukační postupy. Individuální vzdělávací program. Vzdělávání žáků s nadáním pro matematiku.
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. 2., rozšířené a aktualiz. Brno: Paido, 2018, 243 stran. ISBN 9788073152666. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 194 s. Matematika a didaktika matematiky, sv. 2. ISBN 978-80-210-8673-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8673-2017. Munishop info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie II. Poruchy učení v matematice na 2. stupni základní školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 110 s. Spisy MU svazek 149. ISBN 978-80-210-5395-3. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. první. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 110 s. spisy Pedagogické fakulty MU č. 132. ISBN 978-80-210-5047-1. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další poruchy učení u žáků 2. stupně ZŠ. první. Praha: IPPP ČR, 2006, s. 127-133. ISBN 80-8656-13-5. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003, 263 s. ISBN 80-7178-800-7. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ, Milena VAŇUROVÁ a Miloslav BLAŽEK. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. 2000, 93 s. ISBN 80-85931-89-3. info
  • Poruchy učení. Edited by Olga Zelinková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998, 196 s. ISBN 8071782424. info
Výukové metody
Seminář.
Metody hodnocení
projekt, zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.