IPSk08 Poradenská psychologie a patopsychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 18. 3. 8:00–11:50 učebna 21
Předpoklady
!NOWANY( IPSk06 Psychohygiena , IPSk07 Psychodidaktika , IPSk05 Práce s žáky s ADHD a PAS )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/8, pouze zareg.: 0/8
Jiné omezení: Studující si volí jen jeden povinně volitelný předmět z nabízených IPSk05,IPSk06,IPSk07,IPSk08 v semestru.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnout přehled o patopsychologii a poradenských službách (ve školství). Představit práci poradenských psychologů a možnosti spolupráce s pedagogy. Přiblížit základní témata patopsychologie ve spojitosti s poradenskou psychologií v oblasti školství. Zaměřit se na výchovné, výukové problémy, problémy vyžadující krizovou intervenci. Představit školská poradenská zařízení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: mít základní přehled o patopsychologii a poradenských službách (ve školství); odlišit jednotlivé psychopatologické jevy a dokázat si představit jejich léčbu (či opatření); charakterizovat práci poradenských psychologů a možnosti spolupráce s pedagogy; se orientovat v základních tématech patopsychologie ve spojitosti s poradenskou psychologií v oblasti školství; definovat a identifikovat výchovné, výukové problémy, problémy vyžadující krizovou intervenci; navrhnout základní opatření u dítěte s výukovými problémy; navrhnout základní opatření u dítěte s výchovnými problémy.
Osnova
  • 1. Poradenství jako specifický druh podpory. Poradenské služby ve školství. • 2. Poradenská intervence, krizová intervence. • 3. Nespecifické výukové problémy. • 4. Specifické poruchy učení. • 5. Poruchy pozornosti a aktivity. • 6. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. • 7. Žák s poruchou autistického spektra. • 8. Poruchy chování, • 9. Disharmonický vývoj osobnosti • 10. Šikana. • 11. Dítě se syndromem CAN. • 12. Dítě s odlišností v mentálním vývoji. • 13. Dítě, které si ubližuje – automutilace, poruchy příjmu potravy.• 14. Specifika inkluzivního vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • Valentová, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, pedagogická fakulta.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • PEŠOVÁ, ilona a miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing, 2006. info
    doporučená literatura
  • PÖTHE, Peter. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2013, 164 s. ISBN 9788024745855. URL info
    neurčeno
  • FONAGY, Peter a Mary TARGET. Psychoanalytické teorie : perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Translated by Eva Klimentová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 398 s. ISBN 8071789933. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
Výukové metody
prezentace tématu, skupinová diskuse, samostudium, konzultace
Metody hodnocení
zápočtový test (70% úspěšnost), aktivní účast na konzultacích
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.