PdF:ISPp04 Strategie intervence problémů - Informace o předmětu
ISPp04 Strategie intervence problémů v chování žáků ve výuce
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Bez
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je posílit kompetence studentů pro výuku ve třídě s dětmi s problémy v chování. Seminář vychází z konceptu inkluzivní školy a na ní navazujících přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování. V semináři budeme pracovat s teoretickými rámci, které budeme aplikovat na konkrétní příklady a práci ve škole.
- Výstupy z učení
- Student bude umět aplikovat teoretické koncepty na konkrétní příklady a práci ve škole s dítětem s problémy v chování.
- Osnova
- Problémy/Porucha chování v kontextu jejího vývoje – cyklické souvislosti školní úspěšnosti, sociálního začlenění, inkluze ve smyslu participace Problémy/Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělání a vzdělanosti, kvality života – souvislost s osobnostním kontextem dítěte na cestě k dospělosti ADHD/ADD – specifika edukačních potřeb, riziko pro vývoj PCH Intervence 3P jako přístup školy k dětem s problémy/poruchou chování Základní strategie výuky žáků s problémy (poruchami) chování - management třídy, odbornost, rituály, signály, reakce, hodnocení, verbalizace, strategie první pomoci Resilienční procesy a podmínky v prostředí školy– základní strategie pro podporu a posilování dětí, žáků v riziku, práce s rodinou/s komunitou Cílená analýza rizik problémového chování ve školním prostředí – práce se standardizovaným nástrojem a výstupy – evidence praxe, vymezení potřeb pro změnu, principy nastavení změny
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- doporučená literatura
- PETTY, Geoffrey. Evidence based teaching : a practical approach. Cheltenham: Nelson Thornes, 2006, x, 382. ISBN 0748795944. info
- Výukové metody
- Přednášky; portfolio; seminární práce.
- Metody hodnocení
- Portfolio/seminární práce/prezentace. 30:40:30
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/ISPp04