PdF:IVp003 Praktické postupy při výuce dí - Informace o předmětu
IVp003 Praktické postupy při výuce dítěte s poruchou autistického spektra nebo jiným neurovývojovým postižením
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Lucie Mudroch Lukášová, M.Sc. (přednášející)
Mgr. Lucie Vozáková (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IVp003/01: Út 17:00–18:50 učebna 76, L. Mudroch Lukášová, L. Vozáková
- Předpoklady
- V případě nízkého počtu zapsaných studujících nebude předmět vyučován.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/16, pouze zareg.: 0/16 - Mateřské obory/plány
- předmět má 38 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět je veden behaviorálními analytičkami s mezinárodní certifikací BCBA (Board Certified Behavior Analyst), které ve své praxi pracují s dětmi s neurovývojovou poruchou. Cílem předmětu je představit studentům vybrané behaviorální postupy, které lze využít při rozvoji komunikačních dovedností a při intervenci zaměřené na chování. Předmět volně navazuje na předmět Behaviorální přístupy v učení (jeho předchozí absolvování není podmínkou), zaměřuje se však převážně prakticky na nácvik základních dovedností a technik užívaných u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci behaviorálních intervencí v domácím prostředí, ve škole nebo v centrech rané intervence.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
- měřit a zaznamenávat data o chování a učení dítěte a provádět jejich jednoduchou analýzu
- aplikovat základnípravidla a postupy behaviorálníanalýzy při přímé práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- navrhnout řešení v situacích s méně závažným problémovým chováním - Osnova
- Základní pojmy behaviorální analýzy používané v praxi.
- Měření a záznam dat o učení a chován.
- Postupy při učení dovedností - učení v přirozeném prostředí (NET), intenzivní učení (ITT).
- Používání dopomoci při učení (promptů).
- Tvarování a řetězení při učení každodenních dovedností.
- Analýza funkcí chování, antecedentní intervence, diferencované posilování a vyhasínání.
- Základní postupy při redukci problémového chování.
- Literatura
- povinná literatura
- Baer, D. M., Wolf, M. M., Risley, T. R. (1968) Some current dimensions of applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1, 91–97.
- BARBERA, Mary Lynch a Tracy RASMUSSEN. Rozvoj verbálního chování. Jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami. 4. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2023, 207 s. ISBN 978-80-210-9212-9. info
- COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. Harlow: Pearson, 2014, iv, 751. ISBN 9781292023212. info
- Výukové metody
- seminář, workshop
- Metody hodnocení
- Aktivníúčast na praktických seminářích, písemné vypracování plánu učení, kolokvium.
Konkrétní požadavky k individuálním pracím (rozsah, obsah, termíny odevzdání) budou zveřejněny ve studijních materiálech. Vypracované úkoly student vloží do odevzdávárny v IS MU, příp. bude prezentovat na semináři (dle pokynů). Vyučující ke zpracovaným úkolům poskytne zpětnou vazbu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/IVp003