SO518 Improvizace pro osobnostní rozvoj

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Petra Marie Andrášik (cvičící)
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO518/01: St 9:00–10:50 učebna 19, T. Andrášik
SO518/02: Po 9:00–10:50 učebna 20, P. Andrášik
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 48 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/48, pouze zareg.: 0/48
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na osobnostně-sociální rozvoj jedince prostřednictvím metod aplikované divadelní improvizace. Student si rozvine komunikační kompetence, spontaneitu, schopnost pohotově reagovat, prozkoumá vlastní kreativní procesy, posílí sebevědomí a zlepší verbální i non-verbální projev v komunikaci s jedinci i skupinou. Zvýší si odolnost vůči stresu z veřejného vystupování. K rozvoji osobnosti dochází v kontextu skupiny, důraz je kladen na skupinovou dynamiku a pochopení jejích procesů. Studenti si rozvinou schopnost spolupráce s druhými a získají zkušenost s opuštěním vlastního "správného" nápadu a přistoupení a rozvíjení řešení nabízená druhými, což zvyšuje schopnost týmové spolupráce a respektu k postojům a osobnostem druhých. V rámci řízených reflexí se rozvíjí schopnost aktivního naslouchání a empatie, stejně tak jako schopnost vyjadřovat své pocity a postoje. Pro budoucí pedagogy (ale také další profese, které se věnují práci s lidmi) předmět přináší možnost lepšího pochopení sebe, druhých i skupiny, zkušenost s vystupováním před skupinou, projevem a řešením situací bez přípravy. Také další výše uvedené schopnosti jako je empatie, respekt ke druhým jsou v pedagogické profesi klíčové.
Výstupy z učení
1) Rozvoj prezentačních a komunikačních dovedností 2) Porozumění principům reflexe a konstruktivní zpětné vazby 3) Rozšíření uvědomění a schopnosti sebereflexe 4) Porozumění principům osobnostně sociálního rozvoje v kontextu skupiny prostřednictvím prožitkových, dramatických a reflektivních technik
Osnova
  • Základní principy improvizace
  • Asociační procesy a jejich využití v kreativní tvorbě
  • Koncentrace na aktuálně probíhající procesy
  • Rozvoj pohotovosti, dovednosti rychlé reakce a spontánního projevu
  • Rozvoj komunikace - dovednost naslouchat, obhájení vlastního názoru, veřejně vystupovat
  • Rozvoj kreativity - dovednost generovat nové nápady, rozvíjet nápady ostatních
  • Rozvoj týmové spolupráce
  • Autentické situace
  • Aplikace tréninku improvizace do osobního života
  • Aplikace divadelní improvizace v osobnostně sociální výchově
  • Reflexe a zpětná vazba
Literatura
  • ANDRÁŠIK, Tomáš. Gestalt Theatre – Integrace aplikovaného dramatu do Gestalt terapie. Psychoterapie. Masarykova univerzita, 2020, roč. 14, č. 2, s. 147-169. ISSN 1802-3983. Web časopisu Psychoterapie Anglický překlad článku / English translation - Research Gate info
  • JOHNSTONE, Keith. Impro for Storytellers. 1999. ISBN 0-571-19099-5. info
  • SPOLIN, Viola. Improvisation for the Theater Third Edition. Northwestern University Press, 1999. info
  • SPOLIN, Viola. Theater Games for the Classroom. Northwestern University Press, 1986. ISBN 978-0-8101-4004-2. info
  • JOHNSTONE, Keith. IMPRO: Improvisation and Theatre. 1981. ISBN 978-80-7331-266-4. info
Výukové metody
Seminář - výuka je postavená na praktické aplikaci improvizačních cvičení a jejich reflexi.
Metody hodnocení
docházka 80%, aktivní participace, závěrečná esej
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.