SOk124 Úvod do dramatické výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0.8/0. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
- - Konspekty prostudované odborné literatury - Vytvoření vlastního zásobníku průpravných her a cvičení pro DV. - Záznam zhlédnutých dramatických lekcí a projektů , reflexe této práce. - Záznam zhlédnutých divadelních představení, jejich rozbor.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o tvořivé dramatice jako esteticko-výchovném předmětu, jenž se zabývá osobnostně sociálním učením a učením divadelním dovednostem. Studenti budou seznámeni s obsahem a metodami DV, v nichž se prolínají poznatky a principy především z oborů dramatických umění, pedagogiky a psychologie. Po absolvování předmětu bude student umět: Definovat pojmy dramatická výchova, dramatická hra, improvizace, hra v roli atp. Aplikovat dramatické hry v praxi. Prezentovat vybranou publikaci z dramatické výchovy. Citovat odbornou literaturu z dramatické výchovy. Diskutovat o postavení dramatické výchovy v ČR. Interpretovat odbornou literaturu z dramatické výchovy.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student umět: Definovat pojmy dramatická výchova, dramatická hra, improvizace, hra v roli atp. Aplikovat dramatické hry v praxi. Prezentovat vybranou publikaci z dramatické výchovy. Citovat odbornou literaturu z dramatické výchovy. Diskutovat o postavení dramatické výchovy v ČR. Interpretovat odbornou literaturu z dramatické výchovy.
Osnova
  • • Historie školského divadla. • Kořeny tvořivé dramatiky. • Tvořivá dramatika dnes. • Pedagogicko-psychologická východiska tvořivé dramatiky. • Hodnoty a cíle tvořivé dramatiky. • Systémy průpravných her a cvičení. • Hry a cvičení.
Literatura
    povinná literatura
  • RODRIGUEZOVÁ, Veronika, Radek MARUŠÁK a Olga KRÁLOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2008, 128 s. ISBN 978-80-7367-472-4. URL info
  • REMSOVÁ, Lenka. Dramatická výchova v sociálně edukační oblasti. In II. Sympózium sociální pedagogiky. 2008. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004, 214 s. ISBN 8085429934. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004, 223 s. ISBN 807331021X. info
  • MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 222 s. ISBN 8071847569. info
    doporučená literatura
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 157 stran. info
    neurčeno
  • MACHKOVÁ, Eva. Dramatická hra jako prostředek socializace dítěte. 102 s. info
  • Dramatická výchova
  • WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 80-85866-16-1. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova ve škole. Vyd. 1. Brno: Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, 1995, 99 s. ISBN 80-85429-16-0. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 2. vyd. Praha: SKKS, 1990, 141 s. ISBN 80-85095-05-X. info
Výukové metody
přednáška, diskuse, pozorování
Metody hodnocení
zápočet, 80 % účast, test
Informace učitele
BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : GEMA, 1990. ISBN neuvedeno. MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. MACHKOVÁ, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-8583-16-3. MACHKOVÁ, E.: Metodika dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-105-5. CANFIELD, J.- WELLS, H.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-028-6. DELONGOVÁ, J.; MACKOVÁ, S.; SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. Brno : Mravenec, 1993. ISBN 80-900804-7-2 DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-79-8. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 2. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-86282-77-9. HICKSON, A. Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85-883-13-9. MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra.Hradec Králové : KSS, 1981. PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. PAVLOVSKÁ, M. ed.: Cesta současné školy ke škole tvořivé.Brno : MSD, 2002. ISBN80-86633-02-0. SMITH, CH. A.: Třída plná pohody. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-82-8. VALENTAJ.: učit se Být. Praha : STROM, 2000. ISBN 80-86106-08-X. VYSKOČILOVÁ, E.- HERMOCHOVÁ, S. Interakční hry pro školní děti. Praha : Karolinum 1991. ISBN 80-7066-387-5. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.