SOk154v Etopedie a edukace dětí s poruchami chování

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Sociální prevence a resocializace
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje s edukací jedinců s problémy a poruchami chování a emocí. Cílem je znalost edukačního procesu v rámci Etopedie. Dále budou diskutovány otázky související s kriminalitou a trestní odpovědností mládeže s delikventními projevy v chování. Dílčím cílem předmětu je představení problematiky specifických poruch učení vzhledem k základní terminologii, etiologii a metody přístupu k žákům s SPU. Student si osvojí základní terminologická východiska SPU, bude umět specifikovat přístupy a možnosti vzdělávání k žákům se specifickými poruchami učení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu;
- se studenti budou orientovat v edukačního procesu v rámci Etopedie
-studenti budou znát systém školských zařízení preventivně výchovné péče a zařízení pro výkonu ústavní a ochranné výchovy
- studenti získají povědomí o diagnostice projevů rizik a poruch chování
- studenti získají kompetence pro podporu edukace dětí v riziku a s poruchami chování
- se studenti bude orientovat v jednotlivých druzích SPU a možnostech jejich kompenzace
Osnova
  • 1. Etopedie – základní východiska, vznik oboru, mezinárodní souvislosti. Etopedie dnes. Terminologie oboru.Výzkumy a přínos pro praxi.
  • 2. Přístupy ke klasifikaci poruch chování – vymezení cílové skupiny Etopedie.
  • 3. Prevence kázeňských problémů – škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, vztahy, efektivita výuky.
  • 4. Otázky spojené s edukací žáků s poruchami emocí nebo chování v hlavním vzdělávacím proudu a speciálních školských zařízeních.
  • 5. Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin.
  • 6. Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD, LMD (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence).
  • 7. Poruchy chování spojené s agresí - agrese, vandalismus, loupež, šikana. Poruchy chování spojené s konfliktem - lež, záškoláctví, krádeže. Závislostní chování.
  • 8. Probace a mediace.
  • 9. Definice specifických poruch učení. Charakteristika jednotlivých poruch (čtení, psaní, počítání, kreslení, hudebnosti, obratnosti).
  • 10. Příčiny (etiologie) SPU. Projevy SPU, prevence SPU. Diagnostika SPU.
  • 12. Charakteristika poruch pozornosti (ADD), poruch pozornosti s hyperaktivitou (ADHD).
  • 13. Osobnost jedince se SPU (city, volní vlastnosti, vyjadřování, socializace).
  • 14. Vzdělávání žáků se SPU ve školství ČR. Legislativa.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Prevence kriminality z pohledu etopedie. In Prevence kriminality mládeže. 2016. info
  • LAUFKOVÁ, Veronika a Jana WACKOVÁ. Nácvik čtení - SPU : [vzděláváme děti se specifickými poruchami učení na 1. st. ZŠ II. Praha: Raabe, 2014, [107] s. ISBN 9788074960864. info
  • KYPROVÁ, Hana. Péče o jedince s SPU od začátku školní docházky do dospělosti. 2012. info
Výukové metody
seminář, konzultace
Metody hodnocení
písemná zkouška, případová studie
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.