PdF:SOk842 Environmentální výchova 2 - Informace o předmětu
SOk842 Environmentální výchova 2: Environmentální myšlení pro vychovatele
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
Mgr. Hana Mikulicová (přednášející)
Mgr. Zuzana Nováčková (přednášející)
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk842/01: Pá 25. 2. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, Pá 18. 3. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, Pá 22. 4. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, Pá 13. 5. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, V. Kolářová, H. Korvasová
- Předpoklady
- SOk832 Environmentální výchova 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Předmět rozvíjí hlubší pochopení problémů životního prostředí, má motivovat k osvojení a uplatňování představovaných přístupů do praxe. Cílem je hlouběji proniknout do dalších tří přístupů v oblasti environmentální výchovy, a to učení se v souvislostech, učení se o a v reálném světě a učení se vlastním zapojením.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni: aplikovat poznatky do praxe vytvářet výchovné programy diskutovat k tématu
- Osnova
- 1. Problémy životního prostředí: voda a půda, energie, globální změny klimatu, tropické deštné lesy, péče o NP Šumava jako případová studie.
- Shrnutí základních environmentálních souvislostí včetně didaktických doporučení k výuce základů ekologie, environmentalistiky, globálních problémů životního prostředí a principů udržitelného rozvoje.
- 2. Přehled a praktické ukázky osvědčených přístupů k EVVO:
- Učíme se v souvislostech
- - tematická výuka – využití metodických publikací Zlatá nit, Sedm barev duhy, Les ve škole, škola v lese apod.
- Učíme se o a v reálném světě
- - regionální výuka, místně zakotvené učení
- Učíme se vlastním zapojením
- - projektová výuka, Ekoškola, Škola pro udržitelný život, Globe aj.
- 3. Prezentace námětů studentů
- Praktické ukázky aktivizujících metod využitelných v EVVO od samotných studentů.
- Literatura
- povinná literatura
- ANDREOTTI, Vanessa, Vladimír BURJAN, Jan ČINČERA, Zuzana GALLAYOVÁ, Juraj HIPŠ, Mikuláš HUBA, Fumiyo KAGAWA, Jan KRAJHANZL, Zuzana LABAŠOVÁ, Aleš MÁCHAL, Richard MEDAL, Miroslava PILÁRIKOVÁ a David SELBY. Environmentálna výchova v súvislostiach. 1. vydanie. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2015, 267 stran. ISBN 9788022827942. info
- SLÁMOVÁ, Pavlína. Kdo je ekopedagog? In: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4. info
- doporučená literatura
- NOVÁČEK, Pavel. Od Noemovy archy k Titaniku a zase zpátky. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2013, 177 s. ISBN 9788087604427. info
- ZOUHAROVÁ, Dáša. Regionální učebnice : metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 92 s. ISBN 9788087604137. info
- NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 430 s. ISBN 9788024425146. info
- GORE, Al. Nepříjemná pravda : naše planeta v ohrožení - globální oteplování a co s ním můžeme udělat. Translated by Jitka Fialová. 1. vyd. Praha: Argo, 2007, 325 s. ISBN 9788072038688. info
- LIBROVÁ, Hana. Vlažní a váhaví : (kapitoly o ekologickém luxusu). Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2003, 319 s. ISBN 8072391496. info
- LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení : (kapitoly o dobrovolné skromnosti). 1. vyd. Brno: Hnutí DUHA, 1994, 218 s. ISBN 8085368188. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze, simulační hry, skupinová práce, terénní výuka, vlastní prezentace studentů.
- Metody hodnocení
- Didaktický test. Písemná příprava aktivity založené na představovaných přístupech k EVVO a její praktické předvedení.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SOk842