SZc056 Pedagogická komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.8. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Baslerová (cvičící)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Mgr. Julie Grombířová (pomocník)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZc056/OS01: Pá 18. 2. 14:00–17:50 učebna 4, Pá 1. 4. 14:00–17:50 učebna 6, Pá 29. 4. 14:00–17:50 Virtuální místnost, E. Trnová
SZc056/OS02: Pá 18. 2. 9:00–12:50 učebna 7, Pá 1. 4. 9:00–12:50 učebna 30, Pá 29. 4. 9:00–12:50 Virtuální místnost, J. Bradová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je:
(a) seznámit studenta se specifiky pedagogické komunikace a orientovat ho v odborné terminologii. K tomu budou vyučujícími využívány různé výukové metody a formy, které umožní studentům pozorovat a vyhodnocovat odlišnost pedagogické komunikace při využívání těchto metod a forem výuky;
(b) rozvíjet studentovu dovednost reflektovat konkrétní pedagogické situace ve vztahu k vlastnostem pedagogické komunikace i ve vztahu k jednotlivým aktérům pedagogické komunikace (učitel, asistent pedagoga, žák, rodič žáka).;
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu:
• student diskutuje o vybraných otázkách pedagogické komunikace. Při argumentaci využívá poznatky získané studiem odborné literatury.
• student zhodnotí svou dosavadní pedagogickou komunikaci, pojmenuje její silné stránky, identifikuje možnosti, jak ji zlepšovat.;
• student poskytne spolužákovi funkční zpětnou vazbu na konkrétní komunikační dovednosti a prokáže tak osvojení této dovednosti na potřebné úrovni a současně také porozumění pedagogické komunikaci v konkrétním pedagogické situaci.;
• student analyzuje výukovou či výchovné situace nebo příklady komunikace ze školního prostředí (např. anonymizovaná písemná komunikace, ukázky písemné zpětné vazby, nebo výuková komunikace v rámci videonahrávek z výuky např. virtuální hospitace z webu rvp.cz ), zkouší navrhovat alteraci výukové či výchovné situace, která koresponduje s pravidly efektivní pedagogické komunikace.
Osnova
  • Výuka proběhne ve 3 oblastech: 1/ komunikace výuková (verbální a neverbální komunikace, pedagogická komunikace a interakce, prezentační dovednosti, zpětná vazba a otázky ve výuce) 2/ pedagogická komunikace v obtížných výchovných situacích (emocionální stránka pedagogické komunikace, akceptace, empatie, pozitivita, expresivita a humor, využití prostoru v pedagogické komunikaci, nenásilná komunikace) 3/ efektivní komunikace učitelů a rodičů (učitel – žák – rodič, techniky vedení rozhovoru, aktivní naslouchání).
Literatura
    povinná literatura
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
    doporučená literatura
  • CAZDEN, Courtney B. Classroom discourse : the language of teaching and learning. 2nd ed. Portsmouth: Heinemann, 2001, vi, 208. ISBN 0325003785. info
    neurčeno
  • Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2013). Vizuální akty ve výukové komunikaci. Pedagogická orientace, 23(1), 48–71.
  • Vybrané studie z časopisu Komenský: http://www.ped.muni.cz/komensky/predesle-rocniky
  • VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Jarmila BRADOVÁ a Stanislav JEŽEK. Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 237 s. ISBN 978-80-210-8097-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8097-2015. Čítárna Munispace info
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
  • MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 135 s. ISBN 9788026201984. info
  • PALENČÁROVÁ, Jana a Karel ŠEBESTA. Aktivní naslouchání při vyučování : rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni ZŠ. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 102 s. ISBN 8073671018. info
  • NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 8071784060. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
Výukové metody
Prezentace, zpětná vazba, sebereflexe, diskuse.
Metody hodnocení
Pro absolvování předmětu:
- je požadavkem pořízení video záznamu vlastního výstupu (video výkladu) a vypracování písemné reflexe nebo sebereflexe zaměřeného na zhodnocení vlastní komunikační kompetence (v rozsahu 1–2 strany, 5000 znaků). Individuální zpětná vazba k tomuto úkolu bude studentovi poskytnuta prostřednictvím hodnotícího bloku v IS MUNI.
Student vypracovává dílčí úkoly (pracovní listy) k vybraným tématům dle zadání vyučujícího (četba, skupinová práce).
Informace učitele
Studenti plní průběžné úkoly v semestru, které se týkají především četby odborných textů, nebo práce s videonahrávkami, které analyzují ve vztahu k pedagogické komunikaci. Vybrané texty k předmětu jsou uloženy v učebních materiálech předmětu v isu. Výstupem z předmětu je 5-6 minutová videonahrávka (výklad), ve které student prokáže komunikační dovednosti využitelné pro výukovou komunikaci. Videonahrávku student odevzdává do informačního systému dle pokynů vyučující, zpětná vazba probíhá buď na semináři nebo on-line, uplatňována je vrstevnická zpětná vazba.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.