TIc008 Příprava a vedení školních projektů žáků

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
6 hodin + 8 hodin e-learningu. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Kučera (přednášející)
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TIc008/01: Pá 11. 3. 8:00–13:50 učebna 28, Pá 8. 4. 8:00–13:50 učebna 28, Pá 29. 4. 8:00–13:50 učebna 28, Pá 13. 5. 8:00–13:50 učebna 28, M. Dosedla, Z. Hodis, M. Kučera, P. Vybíral
Předpoklady
Znalost oborové didaktiky z oblasti technických předmětů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Projektová výuka je považována za velmi efektivní metodu v souvislosti s naplňováním klíčových kompetencí vymezených v RVP. Snaha propojit poznatky z různých oblastí však klade nemalé nároky na tvůrce projektů nejen ve fázi přípravy projektu. Stále častější je proto nasazení ICT a jeho využití v rámci nejrůznějších projektů. Cílem předmětu je seznámit účastníky studia se smyslem a metodikou projektového vyučování s podporou ICT, osvojit si postupy práce s dostupnými nástroji. Pozornost bude věnovaná také příkladům tzv. „Dobré praxe“.
Výstupy z učení
Smysl, účel a přínos školních žákovských projektů s využitím ICT.  Metodika projektového vyučování a jeho integrace do procesu výuky.  Role ICT koordinátora z hlediska správy a technické podpory jednotlivých projektů.  Koordinace projektů z různých oblastí, zapojení dalších subjektů jako partnerů.
Osnova
  • Smysl, účel a přínos školních žákovských projektů s využitím ICT.  Metodika projektového vyučování a jeho integrace do procesu výuky.  Role ICT koordinátora z hlediska správy a technické podpory jednotlivých projektů.  Koordinace projektů z různých oblastí, zapojení dalších subjektů jako partnerů.
Literatura
  • KAŠOVÁ, Jitka. Cesta za žákovskými projekty : metodická příručka projektové výuky a zážitkové pedagogiky Prázdninové školy Lipnice : Klíčový rok. Edited by Jana Kindlmannová. 1. vyd. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013, 149 s. ISBN 9788090550209. info
  • HAZLBAUER, Tomáš, Kamila ŠIMŮNKOVÁ PETROVSKÁ a Filip HOTOVÝ. Žákovské projekty : jak dělat projekty, aby je žáci realizovali samostatně. 1. vydání. V Praze: Gemini, 2012, 52 stran. ISBN 9788090529366. info
Výukové metody
Samostatná práce, studium literatury.
Metody hodnocení
Prezentace vytvořeného projektu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.