PdF:XMAp01 Rozvoj předčíselných představ - Informace o předmětu
XMAp01 Rozvoj předčíselných představ
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Eva Nováková, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 11:00–11:50 učebna 32
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
XMAp01/02: St 12:00–13:50 učebna 32, E. Nováková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zajistit osvojení nezbytného matematického základu (logika, teorie množin, teorie binárních relací) jako předpokladu rozvíjení matematické pregramotnosti dětí v mateřské škole. Porozumět různým pojetím čísla. Tyto znalosti bude student schopen aplikovat při plnění cílů stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu student: • prokáže znalost teoretických základů výrokové a predikátové logiky, teorie množin a binárních relací jako předpokladu pochopení teorie přirozeného čísla, • dokáže aplikovat osvojené poznatky ve vlastním edukačním působení při rozvíjení předčíselných představ dětí, • dokáže formulovat podíl a přínos předčíselných a číselných představ pro osobnostní rozvoj dítěte předškolního věku.
- Osnova
- Základy výrokové a predikátové logiky a teorie množin, jejich vztah, příklady z reality a využití v komunikaci. Binární relace, jejich vlastnosti, uplatnění při práci s daty - ekvivalence, třídění, uspořádání, zobrazení, porovnávání. Činnosti využívající relací a zobrazení při vytváření předčíselných představ. Vytváření pojmu přirozeného čísla. Aplikace matematických pojmů na ilustrativních příkladech z praxe mateřské školy.
- Literatura
- KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
- HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
- Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
- HEJNÝ, Milan a Naďa STEHLÍKOVÁ. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6. info
- DRÁBEK, Jaroslav a Václav VIKTORA. Základy elementární aritmetiky : pro učitelství 1. stupně ZŠ a. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 223 s. info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář. Řešení úloh ilustrujících jednotlivá výuková témata. Analýza konkrétních didaktických situací z praxe mateřské školy.
- Metody hodnocení
- Plnění průběžně zadávaných úkolů. Odevzdání seminární práce na dané téma. Úspěšné zvládnutí závěrečného písemného testu (60% bodů z maximálního počtu bodů).
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/XMAp01